روایتی از تاریخ یک سرزمین در مستند کوه‌گیلویه در گذر شن‌های زمان

روایتی از تاریخ یک سرزمین در مستند کوه‌گیلویه در گذر شن‌های زمان

مستند «کوه‌گیلویه در گذر شن‌های زمان» به کارگردانی امید عبدالهی، به روایت داستان یک سرزمین در برهه‌های تاریخی مختلف می‌پردازد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، امید عبدالهی در این‌باره گفت: منطقه کوه‌گیلویه پیشینه تاریخی قوی دارد که کمتر به آن پرداخته شده است؛ حتی در حوزه‌های پژوهشی نیز تحقیقات میدانی اندکی صورت گرفته و ما با ورود به این کار، توانستیم با استفاده از تجارب علمی و پژوهشی ارزشمند اساتید دانشگاهی، بخش تحقیقات باستان‌شناسی را نیز تکمیل کنیم. جا دارد از زحمات اساتید عزیز تاریخ و باستان‌شناسی از جمله دکتر احمد آزادی، دکتر نوروز رجبی، دکتر اسلام ظهرابی، دکتر ابراهیم رایگانی، دکتر حسین سپیدنامه و جناب آقای سیاوش زمان و علی سینا برقک کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

وی ادامه داد: مردم ایران، منطقه کهگیلویه و بویراحمد را با جغرافیای ۱۶ هزار کیلومتر مربعی و برخورداری از تنها یک درصد جمعیت ایران، به عنوان فضایی کم تاثیر و منفعل می‌شناسند که این برداشت اشتباه است. مستند به معنای حقیقت‌گویی است و ما به دنبال بیان این حقیقت هستیم که کوه‌گیلویه سرزمینی با بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر مربع بوده که خوزستان، بوشهر، نیمی از فارس و کهگیلویه و بویراحمد فعلی در برهه‌ای مهم از تاریخ سرزمین گذشته کوه‌گیلویه را شکل می‌داده و در مقاطعی از تاریخ، این منطقه نقش گلوگاه تاریخ ایران را ایفا می‌کرده است.

روایتی از تاریخ یک سرزمین در مستند کوه‌گیلویه در گذر شن‌های زمان

این مستندساز درباره برهه‌های تاریخی که در این مستند مورد توجه قرار گرفته تصریح کرد: از عصر عیلامی که پارسیان وارد ایران می‌شوند و نام این سرزمین “پارسوماش” می‌شود تا دوران هخامنشی که این سرزمین آخرین سنگرگاه مقاومت ایران در برابر اسکندر مقدونی می‌شود و همچنین از دوران اشکانی تا عصر ساسانی که به مرور بلوغ تمدنی در این سرزمین شکل می‌گیرد، در مستند «کوه‌گیلویه در گذر شن‌های زمان» مورد توجه قرار گرفته است. ما اعصار مختلف تاریخی این سرزمین را مرور می‌کنیم تا به دوران صفویه می‌رسیم که اوج موفقیت تمدن در این سرزمین بشمار می‌رود و در آن دوره، شهری با تمام المان‌های شهری شکل می‌گیرد که کمی کمتر از دو قرن عمر می‌کند. در پایان فیلم به نابودی شهر دهدشت می‌رسیم که به نوعی پایان دوران شکوه این سرزمین بوده است. بدین منظور دامنه میدانی تصویربرداری این فیلم از استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و به تدریج استان‌های فارس، خوزستان و اصفهان را در برگرفته است.

وی افزود: بخشی از کار متکی بر طراحی‌های سه‌بُعدی شهرها، قلعه‌ها، پل‌ها، آتشکده‌ها و اماکن تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد و جلوه‌های ویژه تصویری آن است. ما از پیدایش حیات جمعی بشر در عصر نوسنگی در ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح گرفته تا سازه‌ها و پل‌های تاثیرگذار دوران‌های مختلف این سرزمین در دوران ساسانی، سلجوقی و صفوی را به وسیله بازسازی‌های میدانی و تصاویر سه‌بُعدی معرفی کرده‌ایم. این بازسازی‌ها و تصاویر سه‌بُعدی حدوداً ۴۰درصد از کار را در برمی‌گیرند و مدت زمان این مستند نیز ۷۵ دقیقه است.

عبدالهی با اشاره به این که در این مستند، حوزه گسترده‌ای از تاریخ یک سرزمین خاص برای نخستین‌بار روایت می‌شود، توضیح داد: پیش از این درباره‌ی سازه‌هایی همچون تخت جمشید، بازسازی‌های سه‌بُعدی از یک دوران تاریخی خاص صورت گرفته بود، اما در این مستند دامنه‌ی روایت و بازسازی را بسط داده‌ایم. چاشنی کار ما تصاویر خوب و جذاب هوایی و بازسازی‌های میدانی است. روایت از زبان یک سرزمین و با صدای استاد اکبر منانی بیان می‌شود و فرم آن به شکلی است که بازگوی یک روایت کهن باشد تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد. تصویربرداری این مستند به پایان رسیده و تدوین و صداگذاری آن در حال انجام است.

«کوه‌گیلویه در گذر شن‌های زمان» به سفارش شبکه استانی دنا و با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده: امید عبدالهی، پژوهش: اساتیدی از پژوهشکده باستانشناسی ایران، دانشگاه تهران، دانشگاه شیراز و دانشگاه دهدشت، دستیاران: زهرا جعفری و رویال عبدالهی، مدیر جلوه‌های ویژه و طراحی سه‌بُعدی: سعادت بسطام، تدوین و صداگذاری: ایمان نیک‌بین، مدیرتصویربرداری: سعید حصاری، تصویربرداری هوایی: جواد هادی اصل، مدیر تولید: شعیب راستین، صدابردار: مهدی بلیادفر، دستیار صدا: احسان موسوی.

پایان پیام

منبع: ایسنا

کد خبر : 45681 ساعت خبر : 0:18 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45681
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات