گلونی

رویکرد نظام برخورد واقع‌گرایانه با فضای مجازی است

رویکرد نظام برخورد واقع‌گرایانه با فضای مجازی است

رویکرد نظام برخورد واقع‌گرایانه با فضای مجازی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد نظام با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نه یک رویکرد انفعالی و تقابلی بلکه برخوردی واقع‌گرایانه مبتنی بر مدیریت و تولید محتواهای مفید است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدرضا صالحی امیری روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان افزود: فضای مجازی در جهان کنونی هم فرصت و هم تهدید به شمار می‌رود و ازاین‌جهت از پیچیدگی بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: رویکرد تقابلی که این فضا را غیرمفید، باعث انحراف، خاستگاه و اندیشه غرب و به‌نوعی مسمومیت غذایی عنوان می‌کند راه به‌جایی نمی‌برد و باید از این رویکرد اجتناب کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رویکرد انفعالی که تسلیم‌شدگی در برابر فضای مجازی را تجویز می‌کند نیز غیر مؤثر است و نباید این رویکرد را دنبال کنیم.

وی اظهار کرد: در جهان کنونی تبادل اطلاعات بدون محدودیت انجام می‌شود و برای مثال در کشور ما ۴۷ میلیون نفر از شبکه‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم‌اکنون ۸۰۰ هزار وب‌سایت و یک‌میلیون و ۵۰۰هزار کانال در گستره فضای مجازی کشور فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تمام جوانب نظام ما همچون فرهنگ، سیاست، خانواده و دیگر اجزای جامعه تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی قرارگرفته است، بنابراین باید گفتمان سازی در فضای مجازی و در بقیه حوزه‌ها نیز افزایش پیدا کند.

صالحی امیری بابیان اینکه افزایش گرایش جامعه به فضای مجازی حاوی یک پیام روشن است گفت: هم‌اکنون بخش عمده مصرف فرهنگی مردم در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد به این معنا که مردم و شهروندان پیام‌ها را بیش از گذشته از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای فضای مجازی کشور عمق تأثیر فضای مجازی در بطن جامعه را رصد می‌کند و به آن واقف است.

به گفته صالحی امیری برای مثال در ایام انتخابات امسال روزانه ۲ و نیم تا سه میلیارد پیام بین ایرانیان ردوبدل می‌شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد : انقلاب اطلاعاتی کنونی ۲ مسیر را در برابر ما قرار می‌دهد یکی اینکه در این دریای اطلاعات غرق شویم و یا اینکه جهت‌گیری روشنی برای مدیریت آن برگزینیم که به‌طور حتم جهت‌گیری روشن برای مدیریت آن مفید و مؤثر خواهد بود.

رویکرد نظام برخورد واقع‌گرایانه با فضای مجازی است

وی خاطرنشان کرد: میزان تعامل و گفت‌وگوی اعضای خانواده‌ها درگذشته حدود ۲ ساعت بود اما این میزان در سال گذشته به حدود ۲۰ دقیقه رسید، بنابراین نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی جایگاه خاصی بین خانواده‌ها پیداکرده است.

صالحی امیری با اشاره به نقش پررنگ بازی‌های رایانه‌ای در بین فرزندان گفت: برای مثال در سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیارد تومان گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای در کشور بود و یا در سال ۲۰۱۶ بازی ‘کلش او کلنز’ ۲ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشت.

رویکرد نظام برخورد واقع‌گرایانه با فضای مجازی است

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نبود مصرف فرهنگی صحیح باعث سوءتغذیه فرهنگی می‌شود و همین امر آسیب‌های اجتماعی و چالش‌های فرهنگی را رقم می‌زند و در این راستا تمام مشکلات متوجه کل نظام استونمی توان مجموعه خاصی را مقصر دانست.

صالحی امیری بابیان اینکه شبکه‌های اجتماعی، الگوی مصرف، رفتارها، نوع پوشش و آرایش‌ها را تغییر می‌دهد تصریح کرد: این تغییرات باعث می‌شود ادبیات جدید در جامعه نیز شکل بگیرد و به‌نوعی تنوع و لذت‌جویی جایگاه بالاتری در بین مردم پیدا می‌کند.

وی با اشاره به آمار بالای استفاده شبکه‌های مجازی توسط کودکان و نوجوانان گفت: این موضوع نشان می‌دهد که باید تولید محتواها را در همه‌جا همچون آموزش‌وپرورش، حوزه، مسجد و دانشگاه جدی بگیریم برای مثال یک معلم باید پس از مدرسه بادانش آموزان از طریق فضای مجازی ارتباط داشته باشد و بتواند مفاهیم مفید و آموزنده را به آن‌ها انتقال دهد.

صالحی امیری گستردگی شبکه‌های مجازی را دلیلی برای ایجاد مرزهای جدید عنوان کرد و گفت: هرچقدر فضای مجازی بیشتر شود مرزهای قبلی تخریب می‌شود و ما باید با تولید محتواهای مفید مرزهای جدید را به‌درستی بسازیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل