گلونی

فاجعه زیست‌محیطی برای کشکان

فاجعه زیست‌محیطی برای کشکان

کشت محصول «آب‌دوست» برنج در پلدختر موجب کاهش آب رودخانه کشکان شده تا استمرار این روند در سایه بی‌توجهی مسئولان زمینه را برای وقوع یک فاجعه زیست‌محیطی فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، سال‌هاست موضوع کاشت محصولات آب‌دوست در مناطق مختلف استان نقل سخن مسئولان و متولیان در بخش‌های مختلف است، از جلسات متعدد مسئولان گرفته تا صدر اخبار رسانه‌ها؛ حرف و سخن از دست‌خالی سفره‌های آب زیرزمینی لرستان و کاشت محصولاتی است که بخش آب لرستان را با چالش جدی مواجه کرده است.

فاجعه زیست‌محیطی برای کشکان

در حالی کشاورزان به سمت کشت برنج در دشت‌های جنوبی لرستان می‌روند که دلیل این موضوع از سوی آن‌ها سود ناشی از فروش این محصولات عنوان می‌شود ولی این سؤال مطرح است که ارزش سفره‌های آب زیرزمینی و مایه حیاتی که پای این مزارع هدر می‌رود چقدر است؟

کاشت محصول برنج در شهرستانی مانند پلدختر در حالی رخ می‌دهد که نه‌تنها روستاهای این شهرستان‌ها که حتی شهرها نیز از چالش کم‌آبی در امان نمانده ولی آب موجود به‌راحتی صرف محصولاتی می‌شود که نه استراتژیک هستند و نه کشت آن‌ها در این منطقه ضرورتی دارد.

بی‌توجهی به الگوی کشت متناسب با ظرفیت، آب و اقلیم مناطق مختلف استان بارها از سوی متولیان امر موردانتقاد قرارگرفته اما همچنان با کم‌توجهی و عدم نظارت جدی شاهد از بین رفتن سرمایه‌های استان به قیمت و بهای سودهای ناچیز کوتاه‌مدت هستیم.

کاهش آب رودخانه کشکان

رضا میرزایی اظهار داشت: در سال آبی ۹۶-۹۵ میزان بارش‌ها در شهرستان پلدختر معادل ۳۸۰ میلی‌متر بوده و نسبت به سال گذشته که این میزان  ۶۳۴ میلی‌متر اعلام‌شده، حدود ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۸.۸ درصد کاهش دارد.

وی بابیان اینکه بیشترین اراضی آبی، تحت پوشش رودخانه کشکان هستند و آب آن‌ها از این طریق تأمین می‌شود گفت: در حال حاضر آبدهی رودخانه کشکان معادل ۹ مترمکعب در ثانیه است که نسبت به دوره مشابه سال قبل که ۳۹ مترمکعب در ثانیه بوده حدود ۷۷ درصد کاهش و نسبت به میزان آمار بلندمدت یعنی ۶۲ ساله حدود ۸۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مزارع برنج آب کشکان را سر کشیدند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان افزود: بر اساس بازدیدهای انجام‌شده در سطح استان در حوزه رودخانه کشکان امسال نسبت به  سال‌های گذشته کشت گونه‌های آب‌دوست بی‌سابقه بوده و کاهش شدید آبدهی این رودخانه در این فصل به خاطر توسعه کشت محصولات آب‌دوست به‌ویژه برنج‌کاری در بالادست است.

میرزایی گفت: امسال در حوزه کشکان و سرشاخه‌های آن از شهرستان الشتر تا منطقه شاهیوند، ویسیان، معمولان و حتی تا منطقه افرینه بیشتر اراضی برای نخستین بار به کشت برنج اختصاص‌یافته و کشت این محصول در زمان بی‌آبی توسعه پیداکرده است.

اعلام حالت بحرانی برای منابع آبی لرستان

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال در استان لرستان حدود ۷ هزار هکتار زمین زیر کشت برنج باشد که سال گذشته این میزان حدود ۴ هزار و ۲۵۰ هکتار بوده که متأسفانه توسعه پیداکرده و این وضعیت موجب حالت بحرانی برای منابع آبی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که سازمان جهاد کشاورزی از امکانات و پرسنل بیشتری برخوردار است و بسته‌های ترویجی انجام می‌دهد می‌تواند از طریق رسانه‌های جمعی در این رابطه هشدارهای لازم را اعلام کند.

میرزایی گفت: امسال علاوه بر ویسیان و قسمت بالادست روستاهای شاهیوند تا افرینه و حتی پلدختر در دشت جایدر اقدام به کاشت برنج شده است.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل