گلونی

قرارداد با توتال عصاره دانش و تجربیات مدیریتی

قرارداد با توتال عصاره دانش و تجربیات مدیریتی

قرارداد با توتال عصاره دانش و تجربیات مدیریتی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محسن حاجی میرزایی، دبیر هیئت دولت، با انتشار یادداشتی، درباره قرارداد نفتی که به‌تازگی بین ایران و شرکت توتال امضا شده است توضیحاتی داده که در ادامه می‌خوانید:

در آستانه چهلمین سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی هستیم. انتظار است که بعد از نشیب و فرازهای گوناگون و تعاملات متنوعی که میان جریانات سیاسی فعال در کشور در دهه‌های اخیر برقرار بوده است و استقرار همه نهادهای قانونی در کشور به حدی از قاعده‌مندی و پختگی در روابط دست‌یافته باشیم و الگویی برای رتق‌وفتق امور و حل اختلافات موردتوافق قرارگرفته باشد.

قرارداد با توتال عصاره دانش و تجربیات مدیریتی

بسیار طبیعی و منتظره است که در شرایط به‌شدت متغیر محیط  و وجود جریانات گوناگون سیاسی متعهد به آرمان‌های انقلاب و رهبری، نگرش‌های گوناگونی به مسائل، راه‌حل‌ها و چگونگی اجرای آن وجود داشته باشد. در یک جامعه قاعده‌مند و برخوردار از روش‌های سنجیده نه‌تنها این تفاوت‌ها منجر به تشدید واگرائی‌ها نمی‌شود بلکه پایه‌های همکاری‌های اصولی پیرامون موضوعات اساسی و مهم را تقویت می‌کند. اگر می‌بینیم که هر موضوعی می‌تواند به‌یک‌باره موجی از واگرائی‌ها را به وجود آورد و شکافه‌ای اجتماعی را عمیق‌تر کند به‌طورقطع یک جای کار اشکال دارد و این وظیفه علاقه‌مندان به استمرار حرکت شکوهمند انقلاب اسلامی است که ضمن شناسایی این اشکال درصدد رفع آن برآیند.

قرارداد با توتال عصاره دانش و تجربیات مدیریتی

به‌عنوان نمونه این‌جانب به جهت مسئولیتی که دارم  از ابتدای طرح موضوع قراردادهای نفتی در جریان آن قرار گرفتم. پیشنهاد اولیه وزارت نفت در دولت بررسی و مورد تائید قرار گرفت. هم‌زمان در فضای رسانه‌ای کشور عده‌ای با ابراز نگرانی از موضوع، نقدهایی را متوجه این مصوبه کردند. به دستور معاون اول رئیس‌جمهور دفتر حیات دولت مأموریت یافت که طی فراخوانی همه صاحب‌نظران را به مشارکت در بررسی و تدوین این مصوبه دعوت کند. این کار انجام شد و تعداد بسیاری نظرات دریافت شد. البته در این فراخوان کسانی که در فضای رسانه بسیار فعال بودند و نقدهایی را به‌طور مبهم و کلی مطرح می‌کردند چندان مشارکت نکردند. کلیه نظرات رسیده بررسی و طبقه‌بندی شد و در اختیار وزارت نفت برای بررسی دقیق آن قرار گرفت. بر اساس نظرات دریافت شده متن موردبازنگری و اصلاح قرار گرفت. و متن جدید در دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار گرفت تا بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی موردبازنگری و تصویب قرار گیرد. در جلسه ستاد یکی از مدیران قدیمی، باسابقه و مستقل از دولت مأموریت یافت تا با دعوت از همه منتقدان موضوع را بررسی و گزارش آن‌ها به ستاد ارائه کند.ایشان بامانی و صبوری فراوان و طی چند ماه با برگزاری جلسات متعدد با منتقدان متن اصلاح‌شده‌ای را به ستاد فرماندهی ارائه کردند و در این اثنا دیدگاه‌هایی نیز از دفتر مقام معظم رهبری به ستاد ابلاغ شد که بندبند این مواضع نیز در ستاد اقتصاد مقاومتی موردبحث و بررسی قرارگرفته و اصلاحات لازم اعمال و گزارش آن نیز به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد. هم‌زمان مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیتی که برای این موضوع قائل بود متفاوت از رویه‌های جاری که مصوبات دولت را از حیث انطباق یا عدم انطباق با قانون مورد بررسی قرار می‌دهد این بار ضمن ورود محتوایی به جنبه‌های دیگری غیر از انطباق یا عدم انطباق نیز ورود پیدا کرد و نظراتی را اعلام نمود که این نیز در فرآیند بررسی و تصویب موردتوجه قرار گرفت و درنهایت از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی منجر به اعلام عدم مغایرت مصوبه با قوانین و مقررات جاری شد.

قرارداد با توتال عصاره دانش و تجربیات مدیریتی

با تمام مقدماتی که طی شد می‌توان گفت که قراردادهای جدید نفتی عصاره تمام دانش و تجربیات مدیریتی جمهوری اسلامی ایران در ۳۸ سال گذشته است و اجماع سازی بین مقامات و متخصصین در حداکثر وقت و با صبر و حوصله بسیار انجام‌شده است که به‌طورقطع در نوع خود بی‌نظیر است.

اکنون اولین قرارداد بزرگ بر مبنای این مصوبه منعقدشده است. وزیر محترم نفت اعلام کرد که گروهی متشکل از تعداد چهار وزیر سابق و تعداد متخصص که از سوی دولت برای بررسی انطباق این قرارداد با مصوبه دولت تعیین‌شده بودند انطباق آن را مورد تائید قرار داده‌اند. درحالی‌که انتظار بود که پس‌ازاین همه تمهیدات انعقاد این قرارداد با نقدهایی این‌چنین روبرو نشود برخی با بهره‌گیری از عبارت‌های بسیار تلخ و مقایسه با قرارداد فارسی و استعماری خواندن این قرارداد به مقابله با آن پرداخته‌اند.

البته بدیهی است که اگر زمانی در کشور شرکت‌هایی در حد توانائی توتال ازنظر فنی، مالی و مدیریتی داشته باشیم دیگر نیازی به این قراردادها نخواهد بود. زمانی در کشور برای درگیر کردن شرکت‌های داخلی نظیر پتروپارس و یا ایدرو در پروژه‌های نفتی برنامه‌ریزی شد که متأسفانه در دولت نهم و دهم همه این برنامه‌ها بایگانی شد و بخشی از عقب‌ماندگی ما ناشی از همین سیاست‌هاست. ما به‌عنوان یک کشور باسابقه طولانی در نفت و گاز باید به حدی از توانائی‌های فنی، تکنولوژیکی و مالی برسیم که نه‌تنها در کشور خود که در دیگر کشورها نیز ایفای نقش کنیم و این درگرو اتخاذ سیاست‌های هوشمندانه دراین‌باره است.

صاحب این قلم دلسوزان و علاقه‌مندان منصف انقلاب اسلامی را به این دعوت می‌کنند که خود را در جایگاه دولت و وزارت نفت قرار دهند و بگویند که چه‌کاری برای دستیابی به حدی از اجماع که لازمه چنین کارهای بزرگی است و می‌بایست انجام می‌شد که نشد؟ چرا به‌جای اینکه از تلاش‌های مدیران خدویم و زحمتکش خود قدردانی کنیم و اگر همچنان ملاحظه‌ای باقی‌مانده است به بیانی همگرا که حاکی از درک همه این پیچیدگی‌ها باشد سخن کمی گوئی‌ام؟ چرا به‌جای اینکه از کلمات برای ساختن بهره‌گیری کنیم از آن برای تخریب و تشدید اختلافات استفاده می‌کنیم؟

من وزیر نفت نیستم اما لحظه‌ای که خودم را در تصور، در این جایگاه در نظر بگیرم از این‌همه نامرادی و رفتارهای غیرمنصفانه درد عمیقی را در تمام وجود خود حس می‌کنم البته چه می‌شود کرد باید هزینه‌های شکل‌گیری قاعده‌مند نقد در جامعه را بزرگانی باتحمل همه سختی‌ها بپردازند.

قبلاً در یادداشت دیگری نوشتم که کمی مهربان‌تر و امروز بار دیگر اعلام می‌کنم بیائید کمی مهربان‌تر، کمی منصفانه‌تر و کمی مسئولانه‌تر عمل کنیم این مسئولیت‌ها مدام در حال چرخش است و روزی نیز نوبت شما خواهد بود. در آن روز از دیگران چه انتظاری دارید؟

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل