الیگودرز پرآب تشنه آب است

الیگودرز پرآب تشنه آب است

به گزارش پایگاه خبری گلونی بین ضرب‌المثل‌های قدیمی پارسی مثلی داریم که می‌گوید: «طرف آمد زیر ابرویش را بردارد،‌ چشمش را کور کرد. حکایت بعضی کارها همین است. مثلا فکر می‌کنیم اگر فلان کار را انجام دهیم سودی در پی خواهد داشت غافل از این‌که اوضاع را بدتر می‌کنیم.

یک مثال خیلی خوب برای این ضرب‌المثل پروژه انتقال آب قمرود است. پروژه‌ای که هدف آن انتقال ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز برای تامین آب مورد نیاز بخشی از مناطق مرکزی ایران به خصوص شهر قم بود. اما حالا مهم‌ترین دستاورد آن بی‌آبی برای ۱۳ هزار نفر در روستاهای شهرستان الگودرز است.

علاوه بر مشکل آب شرب مردم ۱۶ روستا در الیگودرز، بیش از هزار هکتار اراضی کشاورزی هم آسیب دید. با همه این‌ها اغلب از الیگودرز و لرستان نامی در اخبار این پروژه آورده نشده است. به گفته فرماندار الیگودرز این شهرستان در حال حاضر آب شرب مورد نیاز قم را تامین می‌کند و این درحالی است که واقعا چنین ظرفیتی را ندارد. باید پیش از اجرایی کردن طرح‌هایی از این دست،‌چند و چون کار مورد بررسی قرار گیرد.

الیگودرز پرآب تشنه آب است

همین عدم بررسی صحیح و پیش‌بینی مناسب باعث خشک شدن آب‌های زیر زمینی الیگودرز شده است. حالا اگر چه پیشنهادهایی برای جبران این خسارت ارایه شده ولی هنوز اقدام مشخصی صورت نگرفته و بی‌آبی بزرگ‌ترین مشکل مردم در ۱۶ روستای الیگودرز است. آب شرب حق طبیعی مردم در سراسر کشور است اما بنا نیست تامین این نیاز برای یک استان باعث بروز مشکل برای استان دیگر شود. آن هم استانی که محکوم است به محرومیت. مدیریت صحیح وقتی اتفاق می‌افتد که همه جوانب در نظر گرفته شود.

به هر حال این دست به دست کردن آمار مردمی که گرفتار بی‌آبی هستند دردی از آن‌ها دوا نخواهد کرد و تنها مقامات اجرایی می‌توانند گره از کار مردم محروم این ۱۶ روستا باز کنند.

پایان پیام

کد خبر : 46290 ساعت خبر : 0:19 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46290
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات