تلخی کام زنبورداران اردبیلی از عسل‌های تقلبی

تلخی کام زنبورداران اردبیلی از عسل‌های تقلبی

سفر به سرزمین آب‌های گرم معدنی و استان اردبیل علاوه بر اینکه موجب زدودن خستگی راه از تن گردشگران می‌شود به دلیل قطب تولید عسل کشور کام بسیاری از مسافران را شیرین می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سفر به این استان و ایستگاه‌های بین جاده‌ای با تعدد کندوهای عسل خود گواه این موضوع است که تولید عسل در این استان حرف نخست را می‌زند و اقتصادی بسیاری از بومیان و مردم محلی از طریق همین کندوها تأمین می‌شود.

به‌طور حتم اگر شما هم در زمره مسافران این استان زیبا بودید در حاشیه جاده به چادرها و یا فروشندگان بسیاری برخورد کردید که با عناوین مختلف و در طعم‌های متنوع و برای هر درد و مرضی عسل در کندوهای خوددارند و البته این موضوع اول ماجراست.

متأسفانه بسیاری از این فروشندگان دوره‌گرد اهل این منطقه نبوده و هم‌زمان با فصل تابستان برای کسب درآمد عسل‌هایی را در این منطقه عرضه می‌کنند که اصل و نسب آن مشخص نیست.

محصولات دور از نظارت

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل با گلایه از بی‌توجهی مسئولان در حمایت از زنبورداران در این رابطه می‌گوید: متأسفانه عده‌ای به نام زنبوردار در فصل تابستان باعرضه عسل تقلبی سعی در ضربه زدن به این صنعت دارند.

عبدالرضا بی‌گناه بیان می‌کند: این انجمن سال‌هاست که ساماندهی در این حوزه را با تأکید امام‌جمعه و استاندار اردبیل دنبال می‌کند و با همکاری راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نیروهای انتظامی و قضایی سعی بر این داشته تا بساط عسل فروشی‌های تقلبی بین‌راهی را جمع کند اما هنوز این رؤیا به واقعیت نپیوسته است.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها همچنان شاهد فعالیت این فروشندگان عسل به شکل غیرقانونی به‌ویژه در مسیر اردبیل – سرعین هستیم.

تلخی کام زنبورداران اردبیلی از عسل‌های تقلبی

وی همچنین با اشاره به عرضه عسل‌های تقلبی در فروشگاه‌های سطح شهر نیز بیان می‌کند: این‌گونه عرضه عسل نه‌تنها برند عسل سبلان را مخدوش می‌کند بلکه بزرگ‌ترین ضربه به اعتبار و حیثیت این استان است وارد می‌کند.

نانی که آجر شد

بی‌گناه بیان می‌کند: به‌رغم تولید کیفی و مطلوب عسل در سطح کشور به‌ویژه استان اردبیل، سال‌هاست که ما با مشکل عرضه عسل به شکل نامطلوب در کنار جاده‌ها، مسیرهای گردشگری، سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها هستیم درحالی‌که باید معاونت غذا و دارو، بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های نظارتی به این مسئله رسیدگی کنند

وی بابیان اینکه دامپزشکی نیز در عرصه تولید، فرآوری و صادرات عسل نظارت داشته و در حوزه بسته‌بندی و عرضه به بازار باید معاونت غذا و دارو نظارت‌های خود را تقویت کند، افزود: از دهه ۶۰ به بعد بیش از ۱۰ کارخانه و شرکت بسته‌بندی عسل در این استان فعال بودند اما به دلایل مختلف این واحدها تعطیل‌شده و هم‌اکنون تنها یک شرکت فعال در این حوزه داریم.

رئیس انجمن زنبورداران و تولیدکنندگان عسل ضرورت سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در حوزه تولید، فرآوری و بسته‌بندی عسل را ضروری می‌داند و می‌افزاید: سالانه بیش از ۱۲ میلیون گردشگر به اردبیل سفر می‌کنند که اگر هرکدام یک کیلو عسل تهیه کنند، بیش از ۳۶ هزار تن امکان عرضه و فروش عسل وجود دارد.

دستگاه‌های نظارتی باید نظارت را جدی بگیرند

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز اظهار داشت: استان اردبیل با داشتن ۳۲۰ هزار کلنی زنبورعسل سالانه شش هزار تن عسل تولید می‌کند که یک‌هزارم تن آن مصرف داخل استان و پنج هزار تن دیگر نیز به خارج از کشور و سایر استان‌ها صادر و عرضه می‌شود.

بهلول تکنوی ادامه داد: از سال ۹۳ و به دنبال پخش گزارشی از شبکه‌های سراسر در مورد وضعیت نامطلوب عرضه عسل در جاده‌های گردشگری استان اردبیل که یک تهدید جدی برای جایگاه ممتاز عسل سبلان بود، تصمیم گرفتیم تا از سال ۹۴ ساماندهی در این عرصه را انجام دهیم که در گام اول تا ۸۰ درصد برنامه را عملیات و اجرایی کردیم.

وی بیان کرد: در سال گذشته نیز به‌رغم آن‌که کار خوب شروع شد اما در میانه راه به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها کار به سرانجام نرسید و شاهد عرضه عسل در کنار جاده‌ها و مسیرهای گردشگری بودیم.

تکنوی با انتقاد از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی که در بحث نظارت همراهی و همسویی ندارد، اضافه کرد: با توجه به حساسیت این موضوع ضروری است تا فعالان این بخش از کارت بهداشتی و سلامت کامل بهره‌مند شوند تا باعرضه عسل‌های بی‌کیفیت سلامتی مردم به تهدید نیفتد.

تکنوی اظهار کرد: جهاد کشاورزی متولی تولید محصول از مزرعه تا سر سفره خانواده‌ها بوده و سعی و تلاش بر این است تا ازلحاظ کیفیت محصول تولیدشده مشکلی نداشته باشد اما اینکه عسل با شیشه‌های رنگی و به شکل نامناسب عرضه شود، باید دستگاه‌های نظارتی و بهداشتی فعال‌شده و در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

تلخی کام زنبورداران اردبیلی از عسل‌های تقلبی

عسل ملکه سیاه وجود ندارد

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تبلیغات نادرست در این حوزه را یکی دیگر از آسیب‌ها اعلام کرد و گفت: عسل ملکه سیاه و یا ۴۰ گیاه وجود ندارد و ضروری است جلوی چنین تبلیغات کاذب گرفته شود تا خریداران در خرید عسل ناب دچار سردرگمی نشوند .

فروش عسل در حاشیه جاده‌های این استان به دلیل عرضه عسل نامرغوب و غیربهداشتی ممنوع بوده و با خاطیان بر اساس قانون برخورد می‌شود.

ادارات کوتاهی نکنند

در این راستا رئیس دادگستری«نیر» از جمله مسئولانی است که اعلام کرده است: راه و شهرسازی به راحتی می‌تواند براساس قانون حریم راه‌ها در این موضوع ورود پیدا کرده و معاونت بهداشت غذا و دارو نیز با هرگونه دوره‌گردی مخالفت و با عوامل آن باید برخورد کند.

حال باید دید ضرب‌الاجل مسئولان در تابستان امسال ضربی دارد یا خیر؟

پایان پیام

منبع: قدس آنلاین

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 45928 ساعت خبر : 0:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45928
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات