تلویزیون تحت تاثیر فضای مجازی

تلویزیون تحت تاثیر فضای مجازی

پایگاه خبری گلونی، امیرحسین دولتی: چند وقتی می‌شود که پای فضای مجازی به خانه‌های ما باز شده و نقش بسیار مهمی در سرگرم کردن اعضای خانواده‌ها ایفا می‌کند. نقشی که پیش‌تر بر عهدهٔ صدا و سیما بود. حال جای این سوال است که در آینده نبرد بین فضای مجازی و صدا و سیما، چه پیروزی خواهد داشت؟

به یاد دارم زمانی سرگرمی اصلی ما در خانه، تماشای تلوزیون و سریال‌های آن بود. شاید ساعت‌ها دلخوشی و انتظار برای شروع شدن یک برنامه، از لذت‌هایی بود که می‌شد با نگاه کردن به تلوزیون آن را درک کرد. برنامه‌هایی که با نظارت مستقیم صدا و سیما ساخته می‌شد و همین موضوع به خانواده‌ها این اطمینان را می‌داد که فرزندانشان سرگرمی مناسبی دارند. در چند سال اخیر، کم کم پای فضای مجازی به خانه‌ها باز شد و رفته رفته نفوذ خود را در بین خانواده‌ها بیشتر کرد؛ به شکلی که رغبت نگاه کردن به تلوزیون در میان مردم کمتر شده و اعضای خانواده‌ها با در دست داشتن گوشی همراه هوشمند، در دریای بی‌انتهای فضای مجازی سیر می‌کنند. جایی که نظارت‌ها در آن به حداقل رسیده و شما می‌توانید به راحتی هر فیلم و عکسی را در ظرف چند ثانیه دانلود کرده و ببینید.

تلویزیون تحت تاثیر فضای مجازی

طبیعی است که در این فضا بعضی‌ها خود را لایق معروف شدن و دیده شدن می‌دانند و تحت عنوان سلبریتی‌های مجازی، هر روز از آن‌ها عکس و کلیپ‌هایی منتشر می‌شود که اغلب با خنداندن مخاطبان، سعی در افزایش فالوور و طرفدارهای خود دارند؛ تلاشی که هر از گاهی از چارچوب‌ها و خط قرمز‌های یک خانوادهٔ ایرانی عبور می‌کند و بعضاً حاوی مطالب زشت و خلاف عرف ایرانی- اسلامی است. اخیراً صدا و سیما سعی دارد که با طراحی و اجرای برنامه‌هایی از قبیل مسابقات استندآپ کمدی، این افراد را وارد بستر و فضای نظارت شدهٔ خود بکند و علاوه بر جلوگیری از انتشار مطالب وکلیپ‌های سبک درفضای مجازی، رقبت عمومی را از این فضا به سمت خود، متمایل کند.

نمونه‌ای از این تلاش‌ها را می‌توان در برنامهٔ خندوانه و مسابقهٔ خنداننده شو که از شبکهٔ نشیم پخش می‌شود، مشاهده کرد. در این برنامه که همواره سعی داشته مردم را بخنداند، متاسفانه جدیداً شاهد برخی از صحنه‌ها شدیم که رنگ و بویی از جنس شوخی‌هایی دارند که ما می‌توانیم روزانه آن‌ها را در فضای مجازی مشاهده کنیم. به نوعی می‌توان محتویات فضای مجازی را این بار نه در گوشی‌های همراه خود، بلکه در قاب تلویزیون دید.
با این حساب باید گفت در نبرد بین فضای مجازی و تلویزیون فضای مجازی در حال پیروز شدن است.

پایان پیام

 

کد خبر : 46360 ساعت خبر : 6:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46360
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات