شترمرغ‌های خیابان منوچهری

شترمرغ‌های خیابان منوچهری

پایگاه خبری گلونی، آزاده تیموری: هر روز صورت‌مان را می‌شوییم و خیال می‌کنیم برای سلامتی و جوانی چهره‌مان کاری کرده‌ایم, اما در اصل داریم  مواد خطرناکی را نوش جان می‌کنیم, پس چه در معرض دود اگزوز خاورهای اتوبان آزادگان باشیم چه در وان حمام اتاق خوابمان, چندان فرقی به حالمان نمی‌کند؟

به یک دوست دوران نوجوانی که حالا در علوم آزمایشگاهی متخصص است گفتم عطری که چند روز پیش از مادرم هدیه گرفتم, طوری من را گرفتار سر درد و سرفه و گلودرد کرد که اگر هر کسی بجز مادرم آن را به من داده بود خیال میکردم حتما راضی نبوده و آه اش گلوگیرم شده و در کمال تعجب پاسخ شنیدم که هر چه زودتر باید ۵/۲ کیلوگرم وزنت را کم کنی .

و این بهانه‌ای شد برای گشت امروزمان ازکنار بساط خاکشیر فروش سر کوچه‌ی مروی .

با اینهه تاوان که برای یک کادوی نطلبیده پرداخته‌ام, چله‌ی تابستان رژیم هم بگیرم؟ ایشان لیوان خاکشیر بدست گفتند: بله!

وارد بازارچه‌ی مروی شدیم, آنجا هم دلهره‌ی بو و رنگ و صدا هست هم یک هوای اعجاب‌انگیز که انگار از دویست سال پیش زیر طاق بازارچه سیال است و هم کرم حلزون خارجی هزار تومانی!

آنچه در این بازارچه‌ی آبا اجدادی‌مان پیدا می‌شود از انواع شوینده‌های خارجی مثل شامپو, پودر لباس‌شویی و مایع ظرفشویی گرفته تا انواع لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی مثل ماسک مو, کرم پودر و خمیردندان, یا قاچاق هستند یا مدت‌ها از تاریخ مصرف‌شان گذشته است اما به قول فروشنده‌ها, بارشان تمیز است.

من که همیشه عادت داشتم برچسب روی محصولات را پیش از آنکه خیس و خمیری شوند و همه جای حمام و آشپزخانه و کیف آرایشم را بردارند با سشوار جدا کنم و دور بی‌اندازم با دیدن دوست متخصص که لابلای آن نوشته‌های ریز غرق شده بود, متوجه شدم که قبل از کندن بد نیست خوانده شود!

شترمرغ‌های خیابان منوچهری

پرسیدم ارتباط عطری که هدیه گرفتم با شامپو و کرم و رژیم چه می‌تواند باشد؟

 ایشان رو به من گفتند برای یک رژیم درست لازم است بدانی چه چیزهایی را نباید بخوری. با نگاهی به همین برچسب‌های اضافی متوجه می‌شوی که داری چه چیزهایی را به خورد پوست, هورمون‌ها و سیستم عصبی بدنت می‌دهی.

عطرها شامل بنزیل الکل هستند که باعث تحریک دستگاه تنفس فوقانی و بروز علائمی چون تهوع, سرگیجه, سردرد و همچنین باعث پزمردگی و افسردگی می‌شود. چشم‌ها دریچه‌ی قلب ما هستند که با جیوه و قطران ذغال سنگ به کار رفته در ساخت ریمل به دروازه‌ی عبور مواد مسموم کننده‌ی سیستم اعصاب و سرطان زا تبدیل می‌شوند.

در تولید کرم‌های مرطوب کننده نیز موادی مانند پارابن‌ها و اوکسی بنزون استفاده می‌شود که هر دو مختل کننده ترشح هورمون‌ها هستند.

به میان صحبتش دویدم؛ پس با این وصف ترمینال جنوب و آرایشگاه شمال شهر, سلامت‌مان را به یک ناکجا آباد مشترک می‌رسانند؟

رویکرد صنایع آرایشی و بهداشتی معتبر به کاربرد مواد سمی و خطرناک در تولید این مواد, به میزان خیلی کمی است و به حدی نیست که به تنهایی سلامت مصرف کننده را به خطر بی‌اندازد اما بسیاری از خانم ها روزانه بیش از  ۱۰ماده‌ی آرایشی مختلف استفاده می‌کنند. میزان مواد سمی به کار گرفته شده در این مواد روی هم جمع می‌شود و به مقدار خطرناک می‌رسد طوری که طبق تحقیقات انجام شده مواد آرایشی مصرف شده طی یک سال ۵/۲ کیلوگرم مواد سمی را وارد بدن می‌کنند. از این رو هر فرد خود مسئول  خوراکی است که به پوست و در نهایت بدنش وارد می‌کند.

ایشان اضافه کردند که: در محصولات بدون پروانه بهداشتی ساخت, قاچاق و تقلبی برای بالابردن سود از مواد اولیه‌ی غیر بهداشتی استفاده می‌شود و برای در امان ماندن از آلودگی‌های میکروبی از درصد بالایی از انواع رنگدانه‌ها و مواد نگهدارنده استفاده می‌شود که عامل پیری زودرس و لک‌های پوستی و بیماری‌های خطرناک  می‌باشند.

زیر آن طاق تاریخی نه خبری از زنان مهتاب ندیده‌ی قاجاری بود و نه خبری از پروانه‌ی ساخت. پس تصمیم گرفتیم از ناصر خسرو عبور کرده و به منوچهری برسیم. سوار بر قطار دودی  ناصرالدین شاهی در عبور از باب همایون و دیدن شهر فرنگ قدیمی به خانم دکتر گفتم چقدر خوب است که ما یک تهران قدیم در دل تهران داریم, ایشان گفتند ما چیزهای خوب زیاد داریم مثلا همین شربت خاکشیر که در این روزهای گرم فراوان بافت می‌شود یک راه حل طبیعی و مفید برای از بین بردن لک‌های پوست صورت است.

در خیابان عتیقه‌ی شهر خبری از لوازم آرایشی عتیقه‌ی کوچه مروی نیست. به جای گونی‌های کرم و شامپو همه چیز در قفسه‌های شیک امروزی قرار دارند و فروشندگان از برندهای به روز اروپا مطلع هستند . در این خیابان طویل که مرکز لوازم آراشی لوکس و معتبر است نیز به سراغ برچسب‌ها رفتیم و جالب آن بود که فرمالدئید و پارابن و سایر مواد سمی در این شیشه‌ها هم پیدا شدند!

شترمرغ‌های خیابان منوچهری

از خانم دکتر سوال کردم که با لوازم آرایشی سمی معتبر و تاریخ دار چطور می‌شود کنار آمد؟

ایشان با اشاره به ضرورت وجود  علامت  FDA بر روی محصولات خارجی گفتند که این یک گواهینامه‌ی بین‌المللی است که از طریق سازمان غذا و داروی آمریکا جهت تولیدکنندگان محصولات غذایی دارویی و پزشکی سرتاسر جهان صادر می‌شود. همچنین شماره پروانه ساخت از مهمترین ضروریات برچسب محصولات داخلی است, برندهای معتبر آرایشی در دنیا بیش از هفت گونه‌ی تقلب دارند و در انواع تقلبی‌شان از مواد غیر بهداشتی, بدون تاریخ مصرف با درصد بالایی از نگهدارنده‌ها استفاده می‌شود. باید در تشخیص لوازم آرایشی اصل از گونه‌ی تقلبی دقت کافی داشت. همچنین با وجود اصل بودن کالا و بی خطر بودن میزان مواد سمی موجود در آنها, کنترل میزان مصرف آنها بسیار مهم و ضروری است.

امروزه برندهای معتبری نیز هستند که لوازم آرایشی با پایه‌های گیاهی تولید می‌کنند و برای مواد شیمیایی خطرناک جایگزین‌های طبیعی ارائه می‌دهند. همچنین موادی مانند روغن زیتون, روغن کنجد و روغن شتر مرغ در زیبایی  و سلامت پوست و مو کاربرد فراوان دارند. مثلا می‌شود با گشتی کوتاه در خیابان منوچهری روغن شتر مرغ خالص بسته‌بندی شده مخصوص پوست صورت تهیه کرد که بهترین شروع برای یک رژیم آرایشی است بخصوص اگر با یک لیوان شربت خاکشیر همراه شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 45635 ساعت خبر : 5:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45635
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات