شمس و مولانا خودشان می‌خواهند شمس پرنده اجرا شود

شمس و مولانا خودشان می‌خواهند شمس پرنده اجرا شود

سیروس اسنقی (بازیگر نمایش شمس پرنده) گفت: قطعا همه گروه‌های حرفه‌ای کارشان را بلد هستند وقتی در شمس پرنده آهنگساز و کارگردان نمایش به عنوان دو مهره اصلی کنار هم قرار می‌گیرند نیاز به نفر سومی نداریم که موسیقی گروه را تائید کنند یا نه.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نشست خبری نمایش «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری و با حضور او، سیروس اسنقی (بازیگر) و ابراهیم اثباتی (آهنگساز) در تئاترشهر برگزار شد.

پری صابری، نمایش «شمس پرنده» را یکی از مهم ترین نمایشنامه‌های خواند که تاکنون در ایران نوشته شده و روی صحنه  آمده است و گفت: مانند نمایشنامه‌های مطرح دنیا همچون رومئو و ژولیت و هملت، شمس پرنده نیز نمایشی است که با اینکه همه داستان آن را می‌دانند اما از اجرای آن استقبال می‌کنند. چون این دست آثار، نمایشنامه‌هایی هستند که زمان ندارند.

صابری با تاکید بر اینکه باید به معرفی این آثار کمک شود، گفت: من هم در توان خودم این کار را کردم چون دینی به فرهنگ ایران دارم و تا جایی که بتوانم این کار را انجام می‌دهم. شمس پرنده با این ایده، هربار که روی صحنه آمده مورد استقبال قرار گرفته و ما را تشویق کرده که دوباره آن را اجرا کنیم.

او با بیان اینکه تمام عرفان و مقابله‌اش با شریعت را در این کار می‌بینید، گفت: هربار که این نمایشنامه را می‌بینم و می‌خوانم موارد جدیدی در آن کشف می‌کنم. فکر می‌کنم این مساله برای بقیه عوامل هم وجود دارد.

شمس و مولانا خودشان می‌خواهند شمس پرنده اجرا شود

این کارگردان همچنین با اشاره به انتخاب سعدآباد برای اجرای نمایش «شمس پرنده» گفت: در ایران ما امکانات ویژه‌ای داریم که اگر از آنها استفاده کنیم به ما جواب می‌دهد. کاخ سعدآباد ویژگی منحصر بفردی دارد و آن هوای بسیار خوبش است. مردم با اشتیاق برای دیدن نمایش به سعدآباد می‌آیند و من هم سعی کرده‌ام از امکانات این محل حداکثر استفاده را کنم. وقتی وارد کاخ سعدآباد می‌شوید شما را می‌گیرد چون فضا و هوای منحصری دارد.

صابری با اشاره به اینکه خیلی مهم است که شمس و مولانا را بتوانیم با دید وسیع‌تری ببینیم، گفت: مردم هم آن را دنبال می‌کنند، اگر تمایلی برای تماشای این نمایش نبود، آن را دوباره روی صحنه نمی‌آوردم.

سیروس اسنقی بازیگر نقش «شمس» نیز در این نشست خبری گفت: من فکر می‌کنم با تمام زحماتی که بانوی تئاتر ایران، خانم پری صابری برای این نمایش کشیده‌اند، خود عالیجنابان شمس و مولانا می‌خواهند که این اجرا همچنان پیش برود.

اسنقی با بیان اینکه وقتی کار تماشاگر دارد باید همچنان اجرا شود، گفت: شمس پرنده همیشه در سال‌های اخیر در اوج جمع شده است و بعد از اینکه کار تمام شده و پرونده‌اش بسته شده خیلی‌ها اعتراض کرده‌اند به ما که چرا ادامه نمی‌دهید. مثل پارسال که ما با ماه محرم برخورد کردیم و هنوز خیلی‌ها علاقه‌مند بودند این نمایش اجرا شود تا به تماشای آن بیایند. امسال این اجرا را تا مهرماه ادامه خواهیم داد.

صابری در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر بازیگر مولانا، گفت: این نمایش حاصل گروهی ۵۰ نفره از بازیگرانی است که کار حرکت می‌کنند. وقتی بازیگری جایگزین می‌شود باید به همان قدرت بازیگر قبلی باشد. من خوشحالم که با تیم جوان بسیار قدرتمندی کار می‌کنم.

او خاطرنشان کرد: همه ما به کشورمان ایران، دینی داریم که باید ادا کنیم و من همیشه در این زمینه تلاش کرده‌ام. کاری که روی فرهنگ ایران انجام می‌دهم لذت و رضایت بیشتری به من می‌دهد.

صابری در پاسخ به سوالی با توجه به موسیقی‌محور بودن نمایش شمس پرنده، مبنی بر اینکه چه چقدر موافق این است که دفتر موسیقی می‌گوید تئاترهایی هم که از موسیقی استفاده می‌کنند باید از ما مجوز بگیرند، گفت: برنامه‌هایی که در دنیا روی صحنه می‌رود فقط بسنده به دیالوگ نیست بلکه مجموعه کاملی از عوامل بصری و ازجمله موسیقی است. حالا اینکه بگویند برای استفاده از موسیقی در نمایش باید بروید از جای دیگری مجوز بگیرید موافق نیستم. چون جزو کار است. برنامه‌ای مثل شمس پرنده بدون موسیقی و حرکت نمی‌تواند اجرا شود؛ اما تابه‌حال این مساله شامل حال ما نشده است.

اسنقی یادآور شد: قطعا همه گروه‌های حرفه‌ای کارشان را بلد هستند وقتی در شمس پرنده آهنگساز و کارگردان نمایش به عنوان دو مهره اصلی کنار هم قرار می‌گیرند نیاز به نفر سومی نداریم که موسیقی گروه را تائید کنند یا نه.

اسنقی ادامه داد: این بازیگر و آهنگسازی را که خواننده هم هست کسی باید بیاید ممیزی کند و خط قرمز جلویش بکشد؟ اینها جزو حواشی و سنگ انداختن مقابل کار حرفه‌ای است.

شمس و مولانا خودشان می‌خواهند شمس پرنده اجرا شود

او همچنین با اشاره به حضور اصغر همت در اجرای جدید این نمایش گفت: اصغر همت به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای و درجه یک با دیسیپلین بالا جایگزین شد و خوشحالم که همت در گروه حضور دارد و نقش را به بهترین شکل ممکن درآورده است. معتقدم جناب شمس و مولانا به این کار نظر داشتند و ما هم به این نگاه مقدس همت کردیم و سعی کردیم در خارج از متن کنکاشی روی این بزرگان داشته باشیم و نزدیک‌تر شویم. خدا را شکر می‌کنم که تماشاگران همیشه ما را باور کردند.

کارگردان نمایش «رستم و اسفندیار» یادآور شد: کار من تئاتر است؛ یا می‌نویسم یا اجرا می‌کنم. چند برنامه در آینده درنظر دارم. کارهای زیادی دارم؛ اما کار مصدق را خیلی دوست دارم روی صحنه بیاورم و کارهای دیگر مانند کالیگولا را که البته نمی‌دانم کدام یک به این زودی روی صحنه خواهم آورد چون هم باید بازیگران را مشخص کرد و هم پشتیبانی مالی وجود داشته باشد. چون کارهای من هزینه‌بر است و باید این هزینه‌ها تامین شود.

شمس و مولانا خودشان می‌خواهند شمس پرنده اجرا شود

نمایش «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری از بیستم تیرماه در کاخ موزه سعدآباد به صحنه می‌رود.

«شمس پرنده» دیدار شمس و مولانا را روایت می‌کند. در چهارمین اجرای این نمایش اصغر همت (مولانا)، سیروس اسنقی(شمس)، عماد سالکی (علاالدین) و الناز تاریخی (کیمیا) در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به حضور ابراهیم اثباتی آهنگساز، حمیدرضا جوکار طراح حرکات، فرزانه ابراهیمی فخار (همخوان)، حمیدرضا ترکاشوند (خواننده)، امجد ابراهیمی (دف، تاس، پرکاشن)، حامد ابراهیمی (کمانچه، ویلن)، حسین قاسم‌زاده (نی، سنتور، دودوک)، سعید بهرامی (نوازنده عود)، سحر صفاری (نوازنده تنبک و دف)، شروین عباسی (نوازنده فلوت) و… اشاره کرد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 46419 ساعت خبر : 0:08 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46419
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات