عباس کیارستمی سه ماه زجر کشید

عباس کیارستمی سه ماه زجر کشید

مراسم رسمی سالگرد درگذشت عباس کیارستمی امروز چهارشنبه ۱۴ تیرماه در پژوهشکده دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، مراسم رسمی سالگرد درگذشت عباس کیارستمی عصر امروز چهارشنبه ۱۴ تیر ماه ساعت ۱۸:۳۰ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد و در این مراسم که از سوی خانواده زنده یاد کیارستمی برنامه ریزی شده، علاوه بر حضور خانواده کیارستمی، حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت و هنرمندانی چون مسعود کیمیایی، بهمن فرمان آرا، رضا کیانیان، لیلی گلستان، همایون ارشادی و… حضور دارند.

مراسم سالگرد درگذشت عباس کیارستمی در حالی با پخش فیلمی از مراسم خاکسپاری این سینماگر فقید آغاز شد که همراه با تصاویری از کیارستمی بود که گویی او خود ناظر بر فیلم خاکسپاری و حتی کارگردان آن است.

عباس کیارستمی سه ماه زجر کشید

امیر پوریا نویسنده و منتقد سینما که اجرای مراسم را به عهده داشت در ابتدای مراسم گفت: احتمالا تعجب بر انگیز است که چرا این مراسم به جای خانه سینما یا خانه هنرمندان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد ولی دلیل آن این است که طبق نگاه بهمن کیارستمی ترجیح داده شد به جای سوگواری های معمول که در جای خود مناسب است در این مراسم به پدیده ای بپردازیم که هنوز پرونده اش در ذهن ها و رسانه ها مفتوح است.

وی ادامه داد: بهمن کیارستمی در این مراسم به دنبال این بود که بستری فراهم شود تا درباره چگونگی روند درمان و فقدان عباس کیارستمی صحبت شود.

پوریا همچنین درباره کتابی که در این مراسم رونمایی شد و در اختیار مخاطبان قرار گرفت، بیان کرد: این کتاب توسط نشر نظر و با گردآوری بهمن کیارستمی آماده شده و حاوی یادداشت های روزانه کیارستمی در سال ۱۳۷۶ است. یعنی زمانی که او مشغول ساخت فیلم «طعم گیلاس» بود. در این یادداشت ها می توان به مضمون مرگ آگاهی کیارستمی رسید.

رضا کیانیان در ادامه به عنوان نماینده ای از طرف خانواده کیارستمی سخن گفت.

وی در سخنانی بیان کرد: من در این مدت پیگیر امور پرونده پزشکی کیارستمی بودم و شاید برای این اینجا هستم. من همیشه جایگاه منطقی این وسط داشتم یعنی نه شلوغ کردم و نه ساکت بودم. جامعه پزشکی را هم از نزدیک می شناسم که هم پزشکان دیوصفت داریم و هم پزشکان فرشته صفت.

عباس کیارستمی سه ماه زجر کشید

این بازیگر سینما افزود: همه خواسته ما این است که بعد از فوت آقای کیارستمی اعلام کنند تقصیر چه کسی بوده است. این یک حرکت مدنی است و باید به جایی برسیم که بدانیم حقوق اجتماعی چیست.

کیانیان همچنین گفت: در این مدت که بیش از یک سال طول کشیده ماجرای پرونده پزشکی پیگیری شد و حتی خود وزیر بهداشت هم جزو شکات بودند اما هنوز هیچ چیزی درباره قصور پزشکی مطرح نشده است. اینکه در طول یک سال هیچ چیزی درباره پرونده عباس کیارستمی نگفته‌اند وضعیت را بدتر کرده است. ما همه دوست داریم بدانیم چه اتفاقی افتاده است؟

وی درباره احکامی که تا به حال صادر شده نیز گفت: بعد از یک سال دو تخلف انتظامی ذکر شده و دو قصور پزشکی که دکتر میر به حکم شکایت کردند و هنوز پرونده باز است. چرا همه چیز را روشن نمی گوییم. الان که شفاف نیستیم همه چیز بدتر می شود. به پزشکی قانونی شکایت شده که از آن هم خبری نیست. این کل ماجراست و ما می خواهیم بدانیم بالاخره چه اتفاقاتی رخ داد.

کیانیان در ادامه با دعوت از دکتر رضا پایدار که از طرف وزیر بهداشت از ۱۳ فروردین مامور سرپرستی تیمی برای رسیدگی به وضعیت پزشکی عباس کیارستمی و ارائه گزارش به وزیر بهداشت شده دعوت کرد برای توضیحاتی سخنرانی کند.

در ادامه مراسم یادداشت داریوش مهرجویی که در مراسم حاضر نبود قرائت شد که در آن درخواست شده پاسخی قانع کننده درباره قصور پزشکی در روند درمان کیارستمی داده شود.

در متن مهرجویی آمده بود: «در این روزهای داغ تیرماه و سالروز عباس کیارستمی عزیز بار دیگر درگذشت یار و همراه دیرینه‌ام را به خانواده و دوستان و هواداران این مرد بزرگ سینما و هنر ایران تسلیت می‌گویم.

هرچند هنوز بعد از گذشت یک سال نتوانسته‌ام مرگ مظلومانه و غافلگیرانه او را باور کنم. در حال حاضر فقط در انتظار نتیجه پرونده پزشکی عباس عزیز هستم و از وزیر محترم بهداشت پاسخی دقیق و روشن می‌خواهم. چرا، چگونه و چه کسانی باعث غفلت شدند؟ و آیا از چنین سهل‌انگاری بزرگی در حق یکی از سرمایه‌های ملی کشورمان می‌شود چشم پوشید؟

سه بار او را شکافتند و بیهوش کردند و سه ماه زجر کشید… هرگز آخرین حرف‌هایش را فراموش نمی‌کنم: بدن مرا حسابی شخم زدند.»

همچنین فیلم «فریم ۱۳» از آخرین فیلم نیمه تمام «۲۴ فریم» ساخته کیارستمی پخش شد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 46001 ساعت خبر : 9:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46001
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات