نمایش یک فیلم و سه سخنرانی محیط‌زیستی

نمایش یک فیلم و سه سخنرانی محیط‌زیستی

نمایش فیلم مستند «زمستان در چهارراه» و سه سخنرانی محیط‌زیستی درباره شیر ایرانی و حفاظت از گربه‌سانان ایران، برنامه‌های جانبی نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» در حالی از روز ۱۲ تیرماه در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز به کار کرده که این هنرمند اعلام کرده بود قصد ندارد تنها یک رویداد فرهنگی و هنری را برگزار کند. او گفته بود که قصد دارد مردم را از فاجعه انقراض شیر در طبیعت ایران آگاه کند و از آنها بخواهد تا به حفاظت یوزپلنگ و پلنگ در ایران کمک کنند.

نمایش یک فیلم و سه سخنرانی محیط‌زیستی

تناولی که در این نمایشگاه حضور پنج‌هزار ساله «شیر ایرانی» در فرهنگ و هنر ایرانی را به مخاطبان عرضه می‌کند، در همکاری با موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان، نگاهی نیز به جنبه‌های محیط‌زیستی حضور و انقراض این گربه‌سان در طبیعت ایران داشته است.
بخشی از این نمایشگاه به نمایش عکس‌هایی از حیات‌وحش، خصوصا گونه‌های گربه‌سانان است. موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان سعی دارد در این بخش، به بیان حقیقت تلخ انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران در ایران بپردازد و توجه مخاطبان را به حفاظت از گونه‌های باقی‌مانده در طبیعت ایران مانند یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی جلب کند.

سه سخنرانی درباره حیات‌وحش ایران از بخش‌های جانبی این نمایشگاه هستند
روز دوم مردادماه، «بیژن فرهنگ دره‌شوری» کارشناس با سابقه حیات‌وحش ایران درباره «دشت ارژن» به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های شیر در ایران و ارتباط ایل قشقایی با این گونه حیات‌وحش سخنرانی می‌کند. روز ۲۳ مردادماه، «کاوه فیض‌الهی» زیست شناس و روزنامه‌نگار درباره شیرها در ایران صحبت می‌کند روز ۳۰ مرداد ماه نیز «هومن جوکار» مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی نیز از حفاظت گربه‌سانان بزرگ جثه در ایران می‌گوید.

نمایش فیلم مستند «زمستان در چهارراه» ساخته «کالین ویلاگ» نیز از دیگر برنامه‌های جانبی این نمایشگاه است. این فیلم محصول ۱۹۸۷ کشور انگلستان است که به زندگی حیات‌وحش ایران در فصل زمستان می‌پردازد.

علاوه بر این، کتابچه «شیر در ایران» تهیه شده توسط موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان نیز به همراه کتاب ویژه نمایشگاه به مخاطبان عرضه می‌شود. این کتاب درباره نقش شیر در فرهنگ و هنر و مذهب ایران است که علاوه بر این، به انقراض شیر و ببر در ایران نیز می‌پردازد.
در نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران»، ۱۵۰ قطعه از آثار تناولی و ۲۷ قطعه از آثار به جامانده از هزاره سومین پیش از میلاد (به دست آمده از تمدن جیرفت) با موضوع شیر ایرانی به نمایش گذاشته شده است.
تناولی پیش از این در مهرماه ۱۳۹۲ نیز با اهدای پنج اثر خود به موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان و فروش آنها به نفع برنامه‌های حفاظت حیات‌وحش، از فعالیت‌های این موسسه حمایت کرده بود.

پایان پیام

 

کد خبر : 46202 ساعت خبر : 0:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46202
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات