چرا ما رفتیم نمایش اعتراف را ببینیم

چرا ما رفتیم نمایش اعتراف را ببینیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آزاده فخری عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران یادداشتی قابل تامل در حاشیه اجرای نمایش «اعتراف» به کارگردانی «شهاب حسینی» نوشت:

چرا ما رفتیم نمایش اعتراف را ببینیم؟
چون ما به طور مرتب به دیدن نمایش‌های روی صحنه می‌رویم.

چرا مردم به دیدن نمایش اعتراف می‌آیند؟
چون همه دارن می‌رن! همه که می‌گم همه ها!! تعداد خانواده ها با بچه‌های کوچکشان در صف ورودی- بله! صف!- قابل توجه است، البته که خشاب چیپس و پفک هم در دست بچه‌ها آماده می‌باشد. اینها به احتمال زیاد، از مشتریان تاتر آزاد سینما بولوار یا بولینگ عبدو هستند.

مگه صندلی ها رو از پشت در نچیده‌اند؟!

چرا ما رفتیم نمایش اعتراف را ببینیم

نفرات جلویی ما در صف دو آقای جوان با خانم‌های همراهشان بودند، طبیعتا در بدو ورود خانم‌ها به کیوسک مربوطه برای فیلتراسیون منتقل می‌شوند، دوتا آقا هم دنبالشان رفتند! نگهبان دستشان را می‌گیرد که آقا شما از اونجا نه! مرد جوان ولی می‌گوید من همراه خانمم هستم! می‌خوام باهاش یکجا بشینم!
یعنی حضرات دفعه اولشان بود کلا می‌آمدند تآتر شهر و اساسا به محلی دارای اجرای نمایش اصولا!

چرا سر شماره صندلی دعوا می‌کنید؟!
داخل سالن روی صندلی‌های ما، دو عضو از اعضای یک خانواده نشسته بودند. فرمودیم که اینها صندلی ماست و لطفا روی صندلی‌های خودتان بنشینید.
مرد خانواده ناراحت شد و به صندلی های خالی اشاره کرد و گفت: اینهمه جا! خوب بروید یک جایی بنشینید شما هم! مودبانه اصرار کردیم و رفتند سرجایشان نشستند.
طببعتا سالن هنوز پر نشده بود و به زودی حتی یک صندلی خالی هم نماند.

ژاله علو چی میگه این وسط؟!
همهمه ورود و نشستن تماشاگران، موجب شد تذکر خانم علو شنیده نشود عملاً، ماهم از قبل حفظ بودیم واقعیتش
خلاصه که وسط اجرا که زیادی طول کشیده بود دلواپسان زنگ می زدند احوال بچه ها را بپرسند.

بغل دستی من، پسرکی بود که نایلون تخمه آفتابگردان گلپری‌اش را از همان ابتدا پهن کرد و با استقامت مشغول بود، این یکی مشتری خود سینما بولوار بود و نه تآتر آزادش، خلاصه که من به سکوت بعد از آغاز نمایش امیدوار بودم که پسرک را قانع کند، ولی نمایش شروع شد و بچه با سرعت کمی سعی می‌کرد لحظه ناب صدای شکستن پوست تخمه را با یکی از صداهای روی صحنه سینک کند. دیدم بچه مردم واقعا در عذاب است و فکر می‌کند لابد وظیفه دارد. گفتم پسرم می‌خوای تمام زمان تآتر تخمه بشکنی؟
خیلی مودب گفت: نه! و تخمه را به مادرش پس داد. مادرش از من ناراحت شد، و اتفاقا یکی از کسانی بود که موبایلش روی سکوت نبود. وقتی پسرک به مادرش تذکر داد که با موبایل وسط نمایش حرف نزند فهمیدم که گاهی کارکرد محیط، در اجتماعی کردن بچه‌ها، بیشتر و بهتر از پدر و مادر است.

چرا ما رفتیم نمایش اعتراف را ببینیم

واقعا چرا مردم آمده بودند نمایش اعتراف را ببینند؟!
بله! عجیب است، واقعا مردم بخاطر شهاب حسینی آمده بودند ولاغیر.

اینکه بگویم نصیریان چقدر خوب بود و بازیگری وارد ناخودآگاهش شده، -مثل دوچرخه سواری یا رانندگی- فایده ندارد. اینکه بگویم شهاب حسینی بعد از اینهمه شب اجرا، باز هم یکربعی طول کشید تا گرم شود، اینکه میکروفون در تآتر، مزخرف و خنده دار است، اینکه بقیه چقدر بد بازی می کردند، اینکه واقعا کارگردانی تآتر جمع کردن نفرات و بازی دورهمی در یک دکور خوب نیست.. هیچکدام اینها فایده ندارد!

مردم شهاب حسینی را دوست دارند! او یک سوپراستار است و مردم با کف و جیغ و سوت او را به شدت تشویق می کنند، و علی نصیریان هم وقتی پیش از خروج او، و اولین نفر آهسته و با طمانینه با قد خمیده اش صحنه را ترک می کند تا حسینی درمیان تشویق تماشاگران تنها در صحنه بماند اینرا درک کرده است.

چرا ما رفتیم نمایش اعتراف را ببینیم

آیا کشاندن مردمی که تا بحال پا به سالن های نمایش نگذاشته‌اند، به هر قیمتی ارزش دارد؟
حرف‌های زیادی می‌شود زد ولی تئاتر ارث پدری نیست، می‌شود که من با توده مردم نروم تئاترشهر ولی نمی‌توانم بگویم چرا آنها آمده‌اند. بالاخره برای هر چیزی بار اولی وجود دارد. مردم هم یاد می‌گیرند، یاد هم نگرفتند تئاتر رفتنشان می‌ماند برای نمایش بعدی که پرویز پرستویی باشد یا رضا کیانیان باشد یا یک هنرپیشه معروف دیگر…

ولی من امیدم به آن پسرکی است که تخمه را به مادرش پس داد و بعد هم از او خواهش کرد وسط نمایش با موبایل صحبت نکند.

گفتنی است، نمایش «اعتراف» نوشته برد میرمن و کارگردانی شهاب حسینی از روز ۳۱ خرداد ماه با بازی علی نصیریان، شهاب حسینی، صالح میرزا آقایی، نیما رئیسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصرالهی، پرند عین بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت جو در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

 

کد خبر : 46872 ساعت خبر : 10:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46872
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات