کشاورزان لرستانی چشم به راه آب

کشاورزان لرستانی چشم به راه آب

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از وقایع اتفاقیه، مهار آب‌های سطحی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند ضامن کشاورزی به‌ویژه در روستا باشد. در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پیاپی بیش از گذشته ضرورت سد‌سازی و مهار آب‌های سطحی را نشان داده است. بااین‌حال، در بسیاری از مناطق ایران به‌دلیل نبود تأسیسات لازم برای مهار آب بسیاری از نزولات آسمانی یا تبخیر شده یا راهی بیراهه می‌شوند. ایران همانند سایر کشورهای خشک و نیمه‌خشک جهان همواره با مشکل کم‌آبی روبه‌رو بوده و به‌همین‌دلیل یکی از نخستین کشورها در مهار آب‌های سطحی و سدسازی بوده است. استفاده از آب جمع‌شده در پشت سد در بخش کشاورزی می‌تواند راهگشای اقتصاد روستایی باشد، به‌ویژه آنکه استان لرستان از ظرفیت‌های قابل‌توجهی در بخش کشاورزی برخوردار است. لرستان از استان‌های پر‌آب کشور است ولی به‌دلیل نبود سدهای کافی در این استان هر سال ۱۳ میلیارد مترمکعب آب بدون استفاده از استان خارج می‌‌شود. ۸۸ هزار هکتار زمین قابل کشت در لرستان وجود دارد که ۷۷ درصد این زمین‌ها به‌دلیل کمبود سد و سیستم آبیاری نوین به صورت دیم و فقط ۲۳ درصد به صورت آبی کشت می‌شوند. با بهره‌برداری از سد مروک دورود، سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دیم دورود کشت آبی شدند و با احداث سد ایوشان علاوه بر آبیاری چهار هزار و ۸۰۰ هکتار زمین دیم، صنعت گردشگری در منطقه کلید خورد. با بهره‌برداری از سد حوضیان نیز آب سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی شامل ۷۵ درصد اراضی توسعه‌ای و ۲۵ درصد بهبود اراضی فعلی تأمین شد.

کشاورزان لرستانی چشم به راه آب
کمبود اعتبار دلیل توقف ساخت سد
مدیر امور آب شهرستان بروجرد نیز دلایل کند‌بودن عملیات اجرایی سدهای آبسرده و شهید بروجردی را کمبود اعتبار دانست و گفت: عملیات احداث سد آبسرده از سال ۱۳۸۸ با تعیین اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریال آغاز شد که متأسفانه از آن زمان تاکنون این سد فقط ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. غلامحسین بنادری افزود: برای احداث این سد تاکنون۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن نیازمند هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال است که البته این اعتبار در صورت تأخیر در ساخت سد تغییر خواهد کرد. وی اضافه کرد: عملیات ساخت سد آبسرده دو سال به‌دلیل نبود اعتبار متوقف بود که از بهمن ۹۳ دوباره آغاز شد و امسال نیز ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای سد آبسرده تخصیص یافت ولی هنوز این اعتبار جذب نشده و عملیات ساخت سد متوقف است. مدیر امور آب شهرستان بروجرد گفت: حجم مخزن سد آبسرده بروجرد ۶۰ میلیون مترمکعب و تنظیم آب آن ۷۵ میلیون مترمکعب در سال است که موجب مهار سیلاب‌ها و آورد رودخانه‌ها خواهد شد. وی افزود: با بهره‌برداری از سد مخزنی آبسرده ۲۶ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهرستان بروجرد تأمین شده و چهار هزار و ۶۰۰ هکتار زمین کشاورزی از آب لازم برخوردار خواهند شد. بنادری اظهار کرد: تولید ۶ مگاوات برق مصرفی بروجرد از دیگر مزایای بهره‌برداری از سد آبسرده این شهرستان است. وی با اشاره به توقف عملیات سد شهید بروجردی گفت: این سد با کاربری صنعتی و تأمین بخشی از آب آشامیدنی شهرستان بروجرد پس از انجام کار مطالعاتی از سال ۱۳۹۲ با اختصاص ۶ میلیارد ریال اعتبار در فاز اجرایی قرار گرفت. وی پیشرفت فیزیکی این سد را ۶ درصد عنوان کرد و افزود: تاکنون برای ساخت این سد ۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و تکمیل آن نیازمند۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر است.
وی یکی از اهداف ایجاد سد شهید بروجردی را تأمین بخشی از آب مورد نیاز صنعت بروجرد دانست و اظهار کرد: این سد خاکی با هسته رسی و توان ذخیره‌سازی حدود پنج میلیون مترمکعب از سدهای کوچک و مفیدی است که می‌تواند بخشی از آب آشامیدنی و صنعت شهرستان بروجرد را تأمین کند.

کشاورزان لرستانی چشم به راه آب
سد بختیاری در سالن انتظار
وی با بیان اینکه سد بختیاری در آینده‌ای نزدیک شروع به کار می‌کند، گفت: سد بختیاری یکی از مطالبات مردم نه‌تنها در لرستان بلکه از انتظارات ملی است که در این دولت تحقق می‌یابد. هوشنگ بازوند با اشاره به اهمیت سد بختیاری در محرومیت‌زدایی از منطقه اظهار کرد: ۷۵۰ مگاوات برق خروجی عملیات سد بختیاری است. به گفته وی، افتتاح سدهایی همچون ایوشان، مروک و حوضیان از جمله مصداق‌های توجه دولت تدبیر و امید به ایجاد زیرساخت‌های توسعه در لرستان است. وی با اشاره به در دست اقدام‌بودن سد معشوره و کمندان ازنا خواستار تسریع در ساخت این دو سد شد و افزود: حدود ۱۳ هزار نفر از جمعیت شهرستان الیگودرز که در مسیر قمرود قرار دارند دچار مشکل آب آشامیدنی هستند و انتظار داریم وزارت نیرو برای رفع این مشکل اقدام کند. استاندار لرستان یادآوری کرد: سد عالی محمود در الیگودرز نیازمند اعتبارات لازم است تا با احداث و راه‌اندازی آن بتوان بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کرد.

کشاورزان لرستانی چشم به راه آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‌ای لرستان گفت: احداث سد معشوره یک ضرورت انکارناپذیر برای شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و چگنی است. رضا میرزایی افزود: برای تأمین آب آشامیدنی پایدار جمعیت آتی شهرستان‌های کوهدشت و چگنی و آب بهنگام کشاورزی ایستگاه‌های پمپاژ شهرستان پلدختر با مشکل مواجه هستیم و تنها راه‌حل این مشکل، احداث سد معشوره است.
وی اظهار کرد: با کمک مدیریت ارشد استان، بعد از حل مشکل تخصیص آب سد و توافق وزارت نیرو و طی مراحل اداری و قانونی و رفع موانع و مشکلات، سد معشوره اجرایی خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: سد معشوره در صورت عملیاتی‌شدن هیچ‌گونه ضرر و زیانی برای شهرستان پلدختر نخواهد داشت و علاوه بر مهار بخشی از سیلاب‌های مخرب فصلی، آب تنظیمی مورد نیاز ایستگاه‌های پمپاژ واشیان، جایدر، چم مهر و موتور تلمبه‌های مجاز پایین‌دست را در فصول کم‌آبی رودخانه تأمین خواهد کرد. میرزایی افزود: طراحی سد معشوره براساس سیلاب‌های فصلی زمستانه و بهاره است و تأثیری بر دبی پایه رودخانه و حقابه‌های پایین‌دست شهرستان‌های پلدختر و چگنی نخواهد داشت زیرا حقابه زیست‌محیطی رودخانه کشکان در آن دیده شده است. وی با بیان اینکه آب و سد‌سازی یک موضوع کاملا تخصصی است، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته متأسفانه اطلاعات نادرستی از طرف افراد غیرمطلع و غیرکارشناس درباره اجرایی‌شدن سد معشوره به مردم شهرستان پلدختر داده شده و این موضوع کشاورزان پایین‌دست را که تنها منبع درآمدشان رودخانه کشکان بوده، نگران کرده است. میرزایی تأکید کرد: سد معشوره برای شهرستان پلدختر منشأ خیر و برکت است و حقابه کشت تابستانه آنها را نیز تأمین خواهد کرد.

کشاورزان لرستانی چشم به راه آب
مصرف ۹۳ درصد آب تولیدی لرستان در بخش کشاورزی
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان همچنین اظهار کرد: ۹۳ درصد از آب تولیدی در استان لرستان در بخش کشاورزی، دو درصد در بخش آشامیدنی و پنج درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.
وی تصریح کرد: درحال‌حاضر به صورت سالانه بیش از یک میلیارد و ۹۶۹ میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی استان برداشت می‌شود.
وی اضافه کرد: میانگین حجم سالانه کل روان‌آب‌های خروجی استان در بلندمدت ۶۰‌ساله، بیش از ۵,۱۲ میلیون مترمکعب است.
میرزایی با اشاره به وجود ۳۰ رودخانه دائمی در استان لرستان گفت: این تعداد رودخانه با شبکه هیدروگرافی بیش از دو هزار و ۴۵۰ کیلومتر است که در شهرها و مناطق مختلف استان در جریان هستند.
وی افزود: میزان بارندگی‌های سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۷ درصد کاهش همراه بوده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان یپام

کد خبر : 46083 ساعت خبر : 7:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=46083
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات