گلونی

افزایش جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فاطمه اشرفی، مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم وزارت کشور، از بالا بودن نرخ زاد و ولد مهاجران افغانستانی انتقاد کرد.
اشرفی در این مورد گفت: پدیده‌ی مهاجرت، به هر شکلی که باشد، بسیار نگران کننده است؛ بخصوص اگر این پدیده در کشورهای مبدا و یا مقصد، فراگیر شده باشد. طی چند دهه‌ی گذشته و با نا‌امن شدن منطقه، طیف گسترده‌ای از مهاجران به کشور ما مهاجرت کرده اند. شاخص‌ترین آن ها هم مهاجرت اتباع افغانستانی است که در حال حاضر، ما شاهد نسل سوم و چهارم آنان در کشور خود هستیم. موضوعی که گاه منجر به بروز بسیاری از معظلات اجتماعی، بخصوص در حاشیه‌ی شهرها و مناطق فقیرنشین شده است.
به گفته‌ی مدیر کل اتباع وزارت کشور، در حال حاضر ۷۶۰ هزار مهاجر قانونی در کشور حضور دارند و برآورد می‌شود یک و نیم میلیون نفر، به صورت غیرقانونی مهاجرت کرده‌اند.
ایشان افزود: به نقل از مسئولین، با افزایش جمعیت اتباع افغانستانی، پیامدهای اجتماعی بسیار بدی هم بوجود می‌آید. برای حل این مشکل باید به فکر جلوگیری از افزایش جمعیت آنان بود؟ یکی از راهکارهایی که مطرح می شود، جلوگیری از افزایش نرخ زاد و ولد در بین این افراد است که به نظر کمی مشکل و غیر قابل کنترل است. این در حالی است که می‌توان با نظارت بیش تر از ورود مهاجران غیر قانونی که تقریبا دو برابر مهاجران قانونی هستند، جلوگیری کرد و با این کار جمعیت اتباع افغانستانی را بهتر تحت کنترل داشت. در نظر هم باید داشت که این اتباع در دهه‌های گذشته در ساختن ایران به ملت ما کمک‌های شایانی کرده‌اند و بسیاری از آنان تحصیل‌کرده هستند.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل