گلونی

بیش از دو میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور داریم

مدیر دفتر تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی واحد خوزستان گفت: بیش از دو میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد و سالانه یک میلیون دیگر نیز به آن افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سیدرضا علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، در حاشیه بازدید از مرکز رشد جهاد دانشگاهی واحد لرستان با اشاره به تاریخچه سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی اظهار کرد: دفتر تجاری‌سازی در سال ۷۷ با هدف آغاز بررسی‌های اولیه و عمومی اشتغال تشکیل و از سال ۷۹ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی اضافه کرد: سازمان در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگ‌سازی در حوزه کارآفرینی و اشتغال فعالیت دارد و با تدوین چندین جلد کتاب و برگزاری دوره‌های کارآفرینی، کارگاه‌های پژوهشی و… اهداف خود را پیاده‌سازی کرده است. همچنین مستنداتی از این منابع تهیه شده که در تمام کشور برای کارهای ترویجی فعال مدنظر قرار می‌گیرند و به عنوان منبع استفاده می‌شوند.

علوی با بیان اینکه در راستای ایجاد اشتغال هفته‌نامه بازار کار را در سازمان داریم، افزود: همچنین پرتال جاب ایران به عنوان اولین پرتال فعال در زمینه کاریابی مختص این سازمان است اما از دو سال گذشته مأموریت‌های دیگری به آن محول شد.

مدیر دفتر تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی واحد خوزستان ادامه داد: در برنامه ششم توسعه علاوه بر وظایف قبلی تجاری‌سازی فناوری در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری و انتقال آن به شرکت‌ها و مؤسسات جهت اهداف سند چشم‌انداز نیز افزوده شد که مقاطع مختلفی دارد.

وی افزود: این مقاطع از ابتدایی شروع و تا تخصص ادامه دارد که در نهایت منجر به رفع مشکلات اشتغال می‌شود.

علوی با اشاره به وجود بیش از دو میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور گفت: این در حالیست که سالانه یک میلیون دیگر نیز به آن افزوده می‌شود و برای ایجاد اشتغال به ازای هر صندلی باید حدود ۴۰۰ میلیون هزینه شود. جهت رفع این مشکل بخش خصوصی می‌تواند ورود پیدا کند و باید از ظرفیت‌های آن استفاده کرد.

مدیر دفتر تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی واحد خوزستان فرآیند تجاری‌سازی را شامل جذب و شناسایی افراد مستعد، شکل‌گیری، ترویج و رشد و پایداری عنوان کرد و افزود: در برنامه ششم توسعه باید با برگزاری رویدادها افراد شناسایی و اکوسیستم‌ها را شکل دهیم که اکوسیستم شامل تمام ارگان‌ها و سازمان‌هایی است که می‌توانند در زمینه اشتغال و کارآفرینی اقدام کنند و همکاری داشته باشند. باید این زنجیره تکمیل شود و هدف ما این است که در مرحله اول به ازای هر ۱۰۰ نفر یک کارآفرین را شناسایی و آموزش دهیم.

علوی خاطرنشان کرد: در همین راستا در برنامه ششم توسعه درنظر داریم که ۱۲۰ رویداد کارآفرینی نوین را برگزار کنیم که این رویدادها شامل الفبای استارت آپ، خلق ایده و بوم کسب و کار و دیدار هستند.

مدیر دفتر تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی واحد خوزستان یادآور شد: طی این دو سال روی طراحی رویدادها کار کردیم که چطور علاقه‌مندان را به این حوزه ترغیب کنیم که در این راستا نیازمند به تربیت مربی هستیم. برای همین دوره‌هایی در اراک و خوزستان برگزار شده و حال در لرستان این کار پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: در لرستان استقبال خوبی از این موضوع شد و تنوع خوبی از دانشجویان، پژوهشگران و کارآفرینان حضور داشتند و نشان می‌دهد که در این استان علاقه زیادی به موضوع کارآفرینی است.

علوی با بیان اینکه این کارگاه‌ها باید به صورت مستمر برگزار شوند، گفت: در این راستا می‌بایست اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد و استمرار نیز داشته باشد چراکه باعث توانمندسازی افراد و پیدا کردن جایگاه در جامعه می‌شود.

پایان پیام

 

خروج از نسخه موبایل