جوانی، فصل گمشده در زندگی

جوانی، فصل گمشده در زندگی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شهلا کاظمی‌پور؛ جمعیت شناس در خصوص نرخ بیکاری در میان جوانان گفت: «بر اساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۳۰ درصد (هفت میلیون نفر) از جمعیت جوان (۱۵ تا ۲۹ سال) کشور فعال هستند. این در حالیست که ۲۵ درصد از آنها (۲.۵ میلیون نفر) بیکار و یا در جستجوی کار هستند. میزان بیکاری در مردان جوان ۲۱ درصد است. این در حالیست که نرخ بیکاری در دختران جوان به ۴۰ درصد می‌رسد.»

جوانی، فصل گمشده در زندگی

جوانی قرار است سرفصل یک شروع تازه باشد؛ نه درجا زدن در حلقه تکرارهای بی‌فرجام. معادل دانستن جوانی با شروع بحران‌هایی مانند بیکاری، جوان را فرسوده می‌کند، شاید برای همین است که تب تند مدرک‌گرایی در کشور هیچ‌گاه فرو نمی‌نشیند. مدرک‌گرایی یک نسخه بومی برای ورود هدفمندتر به بازارکار است. البته قرار بود هدفمند عمل کند اما اشباع بازار کار از مدرک‌گراها، توقع بالای آنها در بالا بودن اشل حقوقی، نداشتن مهارت و صنعتی نبودن دانشگاه‌ها جلوی موج جوانی و حضور مستمر آنها در بازار کار را می‌گیرد. آن‌ها را به سمت زندگی مجازی و افتادن در چرخه ناامیدی‌های القا شده از سمت شبکه‌های مجازی می‌کشاند. ورودی بالای زنان در دانشگاه‌ها و خروجی پایین تعداد آنها در محیط‌های کاری و قرار نگرفتن آنها در فرصت‌های مشابه شغلی باعث می‌شود نرخ بیکاری در بین زنان بالا رود.

برای اثبات حسن نیت جامعه، داشتن فرصت‌های شغلی برابر زنان و مردان از اولویت‌هاست. برای گذشتن از دوران رکود اقتصادی به باور ملی نیازمندیم و این باور باید به‌دور از جنسیت در اختیار زنان و مردان جامعه قرار بگیرد. فرصت‌های جوانی و منابع آن محدودند، لااقل روی کاغذ و در مقابله با فرصت‌های شغلی که این‌گونه به‌نظر می‌رسد؛ این محدودیت‌های سنی آنقدر ررنگ به‌نظر می‌رسد که برای خیلی‌هایمان زود، دیر شده‌است. قبل از اینکه تجربه حضور به‌عنوان نیروی فعال دار جامعه را داشته‌باشیم انگار کنار گذاشته شدیم و از آمار خط خوردیم.

جوانی فرصت تجربه‌اندوزی و همگام کردن خود با نیازهای جامعه است اما انگار چیزی شبیه یک تأخیر فازی محاسبات این دوره را به‌هم زده‌است. باید برای استثنائات آماری تعاریف جدید ساخت. ما برای ورود به دنیای جدید به این تعاریف تازه احتیاج داریم، تعاریفی که بتواند مدرک‌گرایی و صنعتی‌شدن و جوانگرایی را در یک فرمول تازه جا بدهد تا سونامی بیکاری ریشه جوانی‌مان را نزند هرچند که ظاهراً قرار نیست آمار بیکاری، ذهن هیچ ستاد بحرانی را درگیر کند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 50464 ساعت خبر : 2:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50464
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات