گلونی

کاهش ۱۵ درصدی ذخیره آب‌های ‌زیرزمینی گلستان

کاهش ۱۵ درصدی ذخیره آب‌های ‌زیرزمینی گلستان

کاهش ۱۵ درصدی ذخیره آب‌های ‌زیرزمینی گلستان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: ۹۶ درصد آبهای زیرزمینی استان در حال استحصال است که سهم چاه‌های مجاز و قنوات ۸۷ درصد بوده و ۱۳ درصد مابقی توسط چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مهندس سیدمحسن حسینی در برنامه تلوزیونی در سیمای استان اظهار کرد: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۹۵) تا انتهای تیر ماه ۹۶ نسبت به سال آبی گذشته ۳۷ درصد و نسبت به درازمدت ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: هم جریان آب رودخانه‌ها و هم ذخیره آب آبخوان‌ها نیز نسبت به سال‌های گذشته کاهش شدیدی داشته است و کاهش آورد آب رودخانه‌های استان بین ۵۵ تا ۷۸ درصد بوده است.

حسینی ادامه داد: در بخش آب زیرزمینی نیز حدود ۱۵ درصد نسبت به ذخیره آب در سالهای متوسط کاهش داریم و همه این‌ها نشانگر این است که وضعیت بارش‌های استان در سال آبی جاری مناسب نبوده است.

وی تصریح کرد: همچنین کاهش ۶۱ درصدی آب پشت سدهای استان نسبت به زمان مشابه در سال قبل از پیامدهای کاهش بارش‌ها بوده است.

کاهش ۱۵ درصدی ذخیره آب‌های ‌زیرزمینی گلستان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: در مجموع حدود ۳۵ هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز و ۱۵ هزار حلقه غیر مجاز است.

حسینی عنوان کرد: با توجه به اینکه تعداد چاه‌های غیر مجاز زیاد است اما به دلیل اینکه این چاه‌ها عمدتا در سفره‌های سطحی و نیمه عمیق و در فواصل نزدیک به هم و غالبا غیراصولی حفر شده است، توان برداشت آب توسط آن‌ها محدود است ولی همین میزان برداشت نیز هم به آبخوان‌ها و هم به صاحبان چاههای مجاز مجاور آن‌ها آسیب وارد می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اهداف طرح احیا و تعادل بخشی، گفت: هدف از این طرح تعادل آبهای زیرزمینی است که در بخشی از آن با ساختن سازه‌های تغذیه مصنوعی در مناطقی که آب مازاد سطحی و سیلاب وجود داشته باشد را به زمین تزریق می‌کنیم.

حسینی افزود: در راستای همین طرح، گروه‌های گشت و بازرسی نیز در کل استان روزانه بازدیدهایی را انجام می‌دهند و هم از بیش برداشت چاه‌های مجاز و هم از حفر چاه‌های غیر مجاز جلوگیری می‌کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان نصب حدود ۱۵۰۰ کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز در راستای کنترل برداشت آب توسط چاه‌ها بر اساس پروانه بهره برداری و انسداد چاه‌های غیر مجاز را از جمله دیگر اجزای طرح احیا و تعادل بخشی در استان عنوان کرد و گفت: امید داریم با تقویت اعتبارات این بخش بهتر بتوانیم از منابع آب زیرزمینی استان صیانت کنیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل