گلونی

یک ماهه وام ازدواج بگیرید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت پرداخت وام‌های ازدواج گفت: «قرار بر این شده است که تا پایان شهریور ماه دیگر صفی وجود نداشته و یا اگر صفی هم وجود داشته باشد، در حد معقول و نهایتاً یک ماه باشد.»

همهٔ «که عشق آسان نمود اول» ‌های دنیا یک امای بزرگ دارند. وام ازدواج و صف طولانی‌اش همین ابتدای راه جوان‌ها را خسته کرده، هر چند این تازه شروع ماراتن زندگی مشترک است. بانک مرکزی از طرح‌های ضربتی اعطای وام ازدواج خبر داده؛ پانصد هزار فقره وام ازدواج تا پایان شهریور. قرار شده بانک‌ها اما و اگر را کنار بگذارند، امیدواریم ضرب‌الاجل بانک مرکزی را جدی بگیرند. همه این سال‌ها بانک‌ها پشت عنوان نداریم و بودجه نیست پنهان می‌شدند و برای دادن این وام دل‌دل می‌کردند اما کار‌شناسان می‌گویند این بهانه همیشگی آنهاست، حتی اعتبارسنجی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها ظرفیت پرداخت وام ازدواج ۲۰ میلیون تومانی را هم دارند اما عادت کردند به گیر انداختن زوج‌ها در کاغذ بازی‌های اداری.

از کمیسیون‌های اقتصادی مجلس خبرهای خوبی به‌گوش می‌رسد، نمایندگان مردم ضرورت افزایش این وام‌ها را درک کرده‌اند. قیمت رهن خانه و ریز خرید جهیزیه این ضرورت افزایش وام‌ها را نشان می‌دهد اما خیلی از جوان‌ها این دندان طمع را از بانک‌ها کشیده‌اند، آن‌ها دنبال‌‌‌ همان وام ده میلیون تومان برای هریک از زوجین برای یک شروع تازه هستند. خودشان هم می‌دانند که این وام‌ها در لابلای مخارج شروع زندگی مشترک مبلغ زیادی نیست. این وام‌ها می‌تواند گره کور ازدواج جوانان را تا حد زیادی بازکند، قرارمان از اول هم این بود که جلوی این ازدواج‌ها سنگ‌اندازی نکنیم. همه طرح‌های حمایتی و فوریت‌های تصویب شده برای مسکن جوانان هم بر این پایه استوار بودند. طرح‌های ازدواج آسان هم حداقل هزینه‌ها را برای یک زندگی مشترک برآورد کرده‌است. ۱۵ میلیون برای جشن ساده عروسی؛ ۱۲ میلیون برای جهیزیه و ۲۰ میلیون برای رهن خانه در یک منطقه متوسط کلانشهری مثل تهران، سرجمع نزدیک به ۵۰ میلیون سرمایه می‌خواهد شروع یک زندگی غیرتجملاتی.

این وام‌ها می‌تواند باعث ترویج فرهنگ ازدواج آسان در جوانان شود. البته آنهایی که برای شروع زندگی دنبال آتلیه خارج از کشور و طراح ازدواج نیستند. تأمین اعتبار متعارف برای این وام‌ها وظیفه دولت است، در هر جغرافیا و با هر سبک زندگی باید این صف‌های کسالت بار را از پیش روی ازدواج جوانان برداریم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل