گلونی

۹مهر یک شهاب سنگ از کنار زمین عبور می‌کند

۹مهر یک شهاب سنگ از کنار زمین عبور می‌کند

۹مهر یک شهاب سنگ از کنار زمین عبور می‌کند

سیارک ۲۰۱۲ TC4 که از پنج سال پیش رویت نشده، در تاریخ ۱۲ اکتبر از کنار زمین عبور می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی  به نقل از ایسنا، این صخره آسمانی در مسیرش به سمت کره خاکی، از میان تاریکی ظاهر شده و ناسا و آژانس فضایی اروپا به دنبال استفاده از آن به عنوان بستری آزمایشی جهت آزمایش شبکه “دفاع سیاره‌ای بین‌المللی” هستند؛ منجمان این آژانس‌ها به تازگی مسیر این جرم را محاسبه کرده‌اند.

آگاهی از زمان دقیق عبور سیارک ۲۰۱۲ TC4  از کنار زمین آن را به کاندیدای مهمی برای آزمایش کردن تجهیزات و زیرساخت سیستم دفاع سیاره‌ای تبدیل خواهد کرد.

عبور اجرام آسمانی از کنار زمین نگرانی‌های خاص خود را به همراه دارد و به طور مثال، شهاب‌سنگ Chelyabinsk نمونه خوبی از یک صخره فضایی خطرناک است که به زمین برخورد کرد و با سقوط بر فراز روسیه در سال ۲۰۱۳، خسارات زیادی به بار آورد.

۹مهر یک شهاب سنگ از کنار زمین عبور می‌کند

ناسا، آژانس فضایی اروپا و نهادهای دیگر “کمپین مشاهداتی۲۰۱۲ TC4 ” را تشکیل داده‌اند تا مدار ۲۰۱۲ TC4   را به طور دقیق تعیین کنند. محاسبات قبلی نشان داده‌ بودند که این سیارک از فاصله ۶ هزار و ۷۶۰ تا ۲۷۴ هزار کیلومتری زمین عبور می‌کند و اینکه اندازه آن را نمی‌توان دقیقا تعیین کرد.

این بار، این سیارک در ۲۷ ژوئیه توسط منجمان آژانس فضایی اروپا و با استفاده از “رصدخانه تلسکوپ بسیار بزرگ” در شیلی شکار شد؛ با این حال، مطالعات بیشتر در ۳۱ ژوئیه و ۵ اوت ماهیت آن را تایید کرد.

شفافیت و فاصله عبور آن از کنار زمین نشان می‌دهد که قطر این شی حدود ۱۵ متر است و منجمان بر اساس مشاهدات‌شان، دریافته‌اند که ۲۰۱۲ TC4 در ساعت ۵:۴۱ دقیقه به وقت گرینویچ و در تاریخ ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۷(بیستم مهر) از کنار زمین عبور خواهد کرد. این سیارک از فاصله ۵۰ هزار و ۱۰۰ کیلومتری زمین عبور خواهد کرد و این میزان، ۱۳ درصد فاصله بین کره خاکی و ماه است.

دانشمندان گزارش کرده‌اند که با نزدیک شدن این جرم کیهانی به زمین، شرایط مشاهداتی مطلوب خواهد بود و این امر به آن‌ها امکان جمع‌آوری داده‌های بیشتر درباره این شی و اجرام کیهانی دیگر نزدیک به زمین را خواهد داد.

مثل بار قبل، این سیارک در نهایت بلافاصله پس از عبور از کنار زمین، در تاریکی فضا ناپدید خواهد شد.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل