آب ریخته شده ایران جمع نمی‌شود

آب ریخته شده ایران جمع نمی‌شود

پایگاه خبری گلونی, آرشین ساکی: شنیده‌اید می‌گویند طرف دخلش با خرجش نمی‌خواند؟ وقتی این اتفاق می‌افتد که مصرف بی‌رویه می‌شود و بعد تبعاتی به دنبال خواهد داشت. اگر میزان بارندگی در کشور ایران را دخل در نظر بگیریم و مصرف آب را خرج، در کشور ما دخل اساسی به خرج‌مان نمی‌خورد. چرایش را هم اگرچه نیازی به توضیح ندارد اما من ترجیح می‌دهم شرح دهم و این مسئله استفاده ما از آب را باز کنم.
بخشی از آب در کشور ما صرف آبیاری چمن و فضای سبز می‌شود، بخشی دیگر برای استفاده کارواش‌ها صرف می‌شود که این روزها حسابی رونق گرفته‌اند و مشتریان زیادی هم دارند، تعداد استخرهای خانگی خیلی بیشتر از پیش شده است. این‌ها که نام بردم استفاده کلان است، در مصارف جزیی خانگی هم اگر شستن ماشین در حیاط و آبیاری باغچه‌های خانگی را فاکتور بگیریم حین مسواک زدن، شست‌و‌شوی بدن و دست وصورت، نظافت‌های خانگی حجم زیادی آب دور ریخته می‌شود.

آب ریخته شده ایران جمع نمی‌شود

دلیلش این است که ما ارزش آب را نمی‌دانیم. انگار که مطمئن هستیم آب تا همیشه هست. برخی دیگر که معتقدند هرچقدر استفاده می‌کنند پولش را پرداخت می‌کنند. جالب است نظر این دوستان را بدانیم، با این اوضاع منابع آبی کشور اگر تا چند سال آینده هیچ آبی باقی نماند آیا باز هم می‌توانند با پول آب تهیه کنند؟
همان‌طور که در تصویر پیداست حجم بارندگی ایران در جهان حدود ۲۵۰ میلی‌متر (کمتر از یک سوم میزان بارندگی در جهان) است اما میزان میانگین مصرف هر نفر در روز حدود ۲۶۰ لیتر (تقریبا دو برابر مصرف جهانی) است. فقط می‌توان گفت فاجعه است و اگر از همین حالا، همین امروز، همین ساعت جلوی این فاجعه را نگیریم روزی می‌رسد که باید به قرن‌های گذشته برگردیم و با بی‌آبی روزگار را بگذرانیم. اگر به دلیل باورها و فرهنگ‌های غلط و استفاده‌های نابه‌جا از کم آبی رنج می‌بریم، حداقل به فرزندانمان یاد دهیم که آب سرمایه کشورمان است و ادامه حیات ما به این نعمت خدادادی وابسته است.
چه خوب گفته‌اند که آب ریخته شده جمع نمی‌شود. پس بیایید از همین حالا مانع ریختن آب شویم.

پایان پیام

کد خبر : 48745 ساعت خبر : 0:31 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48745
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات