اگر بیطرف برگردد کارون چه می‌شود

پایگاه خبری گلونی، سامان فرجی بیرگانی: بازگشت حبیب‌الله بیطرف به وزارت نیرو، نشانه عزم دولت روحانی بر انتقال رودهای کارون و دز به کویر مرکزی است.

شکی نیست که «طرح‌های انتقال آب سرشاخه رودخانه‌های، کارون و دز ناقض حقوق شهروندی مردم پایین دست و عامل نابودی اقتصاد و کشاورزی و دامداری و محیط زیست زاگرس و خوزستان است»

 در دولت اصلاحات شعارهای اعطای حقوق قومی و منطقه‌ای و نگاه عادلانه به همه مناطق کشور که تبلور آن در شعار «ایران برای همهٔ ایرانیان» نمود می‌یافت به جز خواب و خیالی خوش برای اصلاح‌طلبان خوش باور خوزستانی نبود طرح انتقال آب کارون به یزد در زمان خاتمی و معاونت محمدرضاعارف و وزارت نیروی حبیب‌الله بیطرف رقم خورد و بردن صنایع سنگین و آب بر فولادسازی به کویر مرکزی که هم در دوره وزارت اسحاق جهانگیری در صنایع ومعادن بود، این طرح‌ها نشان دهندهٔ بخشی نگری، قومگرایی و شعار زدگی دولت اصلاحات و جفای آن‌ها در حق مردم ۳ استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان بود و موجب کلید خوردن پروژه‌های ویرانگری شد که همه تلاش‌های جامعه مدنی و سرمایه‌های سیاسی استان‌های مذکور درسال‌های پس از آن، نتوانست آن خسارات را جبران کرده و آب رفته را به جوی بازگرداند، تاسف بار‌تر آنکه اینبار نیز دولت روحانی با انتخاب مجدد حبیب‌الله بیطرف و تیم کویرنشینان در وزارت نیرو، دنباله روی خود از سیاست‌های ناعادلانه و قومگرایانه پروژه‌های انتقال آب به کویر مرکزی را به نمایش گذاشت، انتخابی که بی‌شک تحت تاثیر لابی مافیای آب در کشور بوده و باز هم باعرض تاسف دامن سیدمحمد خاتمی نیز از اتهام فشار بر تحمیل کردم مجدد «بیطرف» به وزارت نیرو مبرا نیست.

در دوران خاتمی سیاست‌های انتقال آب کارون که یادگار دوران سازندگی بود توسعه یافت و باشتاب بیشتری دنبال شد. دولتمردانی همچون محمدرضاعارف معاون اول رییس جمهور، حبیب الله بیطرف و علی‌اکبر اولیاء از یزد، اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و هاشمی رفسنجانی دبیرمجمع تشخیص از کرمان، زرگر و حاج رسولی‌ها (معاونین وقت وزارت نیرو) از اصفهان نقش تعیین‌کننده‌ای در شروع بکار همزمان چند طرح بزرگ انتقال آب کارون به یزد و اصفهان ایفاء کردند.

 اقداماتی که با انگیزه‌های منطقه‌ای اجحافی بزرگ به چندمیلون ساکنان۳ استان غربی بود، حبیب‌الله بیطرف در مصاحبه مورخ ۲۸/۱۲/۹۱ با روزنامه آفتاب یزد، با افتخار جزئیات این اقدامات را تشریح می‌کند و به دستکاری، اسناد بالادستی نظام به منظور انتقال آب سرچشمه‌های دز و کارون به یزد اعتراف می‌کند. وی به تفصیل شرح می‌دهد که چگونه با کمک علی‌اکبر اولیاء، طرح آمایش سرزمینی استان یزد را (که در آن، تنها بر ظرفیت جهانگردی و صنایع دستی برای این استان تأکید شده بود) تغییر داد و برخلاف شرایط اقلیمی یزد را به عنوان قطب صنعت معرفی و با تحمیل هزینه‌های گزاف اجتماعی و مادی بر کشور و ویران کردن خوزستان، چهارمحال بختیاری و لرستان، آب سرچشمه کارون و خرسان و دز را به یزد منتقل می‌کند تا امکان ایجاد صنایع و کارخانه‌های پر مصرفی همچون فولاد و سرامیک سازی در یزد فراهم شود. بیطرف در سخنان خود اذعان می‌کند که «به محض در دست گرفتن سکان وزارت نیرو در دولت اصلاحات در سال ۱۳۷۶، موضوع انتقال آب سرشاخه کارون به یزد را به عنوان یک دغدغه شخصی دنبال کردم». در واقع ماموریت اصلی آقای بیطرف در وزارت نیرو،‌‌ همان انتقال آب به یزد بود که با حمایت همه جانبه محمد خاتمی این طرح به سرانجام رسید. طرحی که مخالفت‌های فراوان مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری برای توقف آن راه به جایی نبرد، اما همچون آتشی در زیر خاکستر سرانجام در اسفند ماه ۹۱ بخشی از نمود اجتماعی خود را نشان داد و موجب اعتراض گسترده مردم اصفهان و انهدام خط لوله انتقال آب به یزد شد.

اوج یکه‌تازی مافیای آب در کشور در دوره وزارت حبیب الله بیطرف رقم خورد، سدهای ویرانگر گتوندعلیا و کارون۳ (باتولید ۱۵هزارنفر آواره) درهمین دوره کلیدخورد یا افتتاح شدند و پروژه انتقال الیگودرز به گلپایگان و قم (قمرود) در همین دوره بود.

 ویرانی مناطق زاگرس مرکزی بر اثر سدسازی و اجرای طرح‌های انتقال آب از سرچشمه‌های رودهای کارون و دز، فرصتهای تولید ثروت و اشتغال در خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری رااز میان برد، و به‌‌ همان میزان در یزد و اردکان و مبارکه و کرمان و رفسنجان و… تولید صنایع سنگین، ثروت واقتصاد کرد. اکنون با به ثمر رسیدن تنها۵۰درصد از پروژه‌های آن دوران محیط زیست استانهای پایین دست رو به نابودی گذاشته و کوچ اجباری، فراگیر شدن فقر و پدیده ریزگرد‌ها و خشکی تالاب‌ها بخشی از پیامدهای اجتماعی زیست محیطی این طرح‌ها در استان‌های غربی است. با تکمیل زنجیرهٔ آن طرح‌ها ظرف یک دهه، مردم سه استان صاحب کارون و دز ناگزیر از مهاجرت و حاشیه نشینی در کنار شهرهای بهره‌مندی خواهند شد که با ثروت آن‌ها آباد شده است.

پایان پیام

کد خبر : 49342 ساعت خبر : 3:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49342
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات