بیش‌فعالی یک حالت روانی است

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی نوعی حالت روانی است که هم بزرگسالان و هم کودکان می‌توانند دچار آن شوند. این اختلال تمرکز فکری، کنترل تکانه‌ای و سطح فعالیت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی ممکن است با افزایش سن پیچیده شود، به طوری که افراد مسن‌تر دارای این اختلال دچار اضطراب و تغییرات ناگهانی یا شدید خلقی می‌شوند و عزت نفس کمتری دارند. برای درمان بیش‌فعالی اولین روش پایش نوع تغذیه و درمان روانشناختی است.

کودکان بیش‌فعال در غربالگری سنین قبل از رفتن به مدرسه پایش می‌شوند و با تغییر الگوی غذایی می‌توان جلوی اختلالات بعدی بیش فعالی مانند کم‌توجهی، اختلالات تکانشی و رفتارهایی با انگیزه‌های آنی را گرفت. بیش‌فعالی در پسران زیر سن مدرسه ۴ برابر رواج بیشتری نسبت به دختران با همان الگوی سنی دارد. اختلالات تغذیه در سه‌ماهه اول بارداری، ژنتیک، مادران سیگاری هم در بروز آن نقش بسزایی دارد.

خوردن هله‌هوله‌هایی مانند چیپس و پفک به‌دلیل وجود اسیدهای با ترانس بالا در تشدید آن مؤثر است. استفاده از ویتامین ب ۶ و منیزیم و هیدروکسی تریپتوفان در رژیم درمانی مؤثر است. هیدروکسی تریپتوفان بعد از شکسته‌شدن تبدیل به سرتونین می‌شود و در افزایش توجه کودکان مؤثر است. سرپوش گذاشتن روی بیش‌فعالی کودکان و توجه نکردن به آن باعث افزایش نشانه‌ها می‌شود و در سنین تحصیل، برای کودکان تبعات بسیاری دارد. پس با اطلاق عناوینی چون شیطان، بازیگوش و حتی باهوش بیش‌فعالی کودکانمان را نادیده نگیریم.

تمایل کودکان به انجام بازی‌های پرخطر، برهم زدن نظم کلاس و دائم راه رفتن و پرحرفی بی‌وقفه از نشانه‌های بیش‌فعالی در کودکان است. بیش فعالی از نوع کم توجهی با نشانه‌هایی چون عدم برنامه‌ریزی در کارها، عدم اولویت بندی آنها، فراموشکاری، گم‌کردن وسایل و ضعف در املای مدرسه بروز پیدا می‌کند. بیش فعالی تکانشی هم با نشانه‌هایی چون نداشتن صبر و تحمل، پریدن وسط حرف دیگران و نماندن در صف خودش را بروز می‌دهد. در هر حال تشخیص بیش‌فعالی به نظر پزشکان و روانشناسان بستگی دارد اما اگر بروز این نشانه‌ها را در فرزندتان شما را به‌شک انداخته، برای درمان از متخصصان کمک بخواهید.

پایان پیام

کد خبر : 50507 ساعت خبر : 1:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50507
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات