تقلب‌های علمی، پاشنه آشیل نظام آموزشی

تقلب‌های علمی، پاشنه آشیل نظام آموزشی

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: شاهین آخوندزاده، قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: «۴۰ سال پیش قانونی تصویب شده است که به موجب آن برای کسی که سرقت علمی می‌کند مجازات زندان بین ۶ ماه تا یک سال تعیین کرده است.»

با این همه برخی اساتید از دانشجویان و تحقیقات آنها در مقالات علمی خود استفاده می‌کنند. دانشجویان برای اثبات توانایی‌ها خود به آنها از حقوق قانونی خود در این کار می‌گذرند، اساتید حتی به ذکر اسم آنها هم فکر نمی‌کنند. شاید برای همین است که ناشر مجلات نیچر در گزارشی از تعلیق ۵۸ مقاله ۲۸۲ دانشمند و پژوهشگر ایرانی به دلیل جعل علمی و دستکاری در آنها خبر داد. ایران از نظر تولید مقالات علمی در جایگاه ۲۲ دنیا و از نظر سرقت علمی مقالات در جایگاه اول حتی پیش از چین قرار دارد.

به‌نظر می‌رسد کپی‌_پیست‌های متوالی پاشنل آشیل نظام آموزشی ماست. از همان‌روزی که گوگل را شناختیم برای ثبت هر چیزی با اسم خودمان تلاش می‌کنیم، فرقی نمی‌کند یک دانش‌آموز دبیرستانی باشیم یا یک دانشجوی دکترا یا حتی عضو هیئت علمی فلان دانشگاه ما ابزار خودمان را برای سرقت علمی داریم. سرقت ادبی و علمی در جوامعی که تب‌مدرک‌گرایی در آنها بالاتر است رواج بیشتری دارد. حتی اثبات این سرقت‌های در میان افرادی که برای بالا بردن سطح کاری خود به آنها دست می‌زنند هم بازدارنده نیست.

تقلب‌های علمی، پاشنه آشیل نظام آموزشی

پایش مقالات علمی باید دقیق‌تر در کشور صورت بگیرد، رواج تقلب‌های علمی باعث از بین رفتن وجهه علمی کشور در سطح دنیا می‌شود. محتوای تولیدی و آماری و آزمایشگاهی بسیار از مقالات ترجمه تحقیقات دانشجویان کشورهای مختلف است، دانلود غیرقانونی ۵۰ میلیون مقاله و رتبه برتر کشور در این دانلودها عجیب است. به‌نظر می‌رسد قوانین بازدارنده تقلب‌های علمی باید همپای کشورهای پیشرفته با جدیت بیشتری در جامعه اجرا شوند. اخراج متقلبین از هیئت‌های علمی و مجازات‌هایی که به اعتبار علمی فرد خدشه وارد کند، می‌تواند برای دیگران عبرت‌آموز باشد. اساتید دانشجویان باید در جهت مبارزه با این سرقت‌های علمی در صف اول باشند نه اینکه پای خودشان به‌خاطر مقالات آی‌اس‌آی تقلبی گیر باشد.

شاید برای گام اول باید به‌جای قرار دادن مقالات آی‌اس‌آی بهتر باشد یافته‌های عملی و علمی خود را بومی کنیم و نتیجه عملی آنها را با الگوهای بومی ارائه بدهیم. عدم راست آزمایی این مقالات در کشور باعث می‌شوند برای تقلب در این حوزه هیچ مانع عملی نداشته‌باشیم!

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 51508 ساعت خبر : 7:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51508
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات