جواد خیابانی همچنان بر مدار سوتی

جواد خیابانی همچنان بر مدار سوتی

پایگاه خبری گلونی، محمد ساکی: همیشه گزارش مسابقات ورزشی چه داخلی و خارجی با چالش‌های مختلف همراه بوده است.

یکی از این چالش‌ها تلفظ اسامی بازیکنان و یا ورزشگاه خارجی بوده و بعضاً به دلیل تسلط نداشتن گزارشگر رخ‌ داده است.

من به‌عنوان یک ورزشی و یا به‌عنوان نویسنده ورزشی این را خوب می‌دانم که اگر قرار باشد جلوی دوربین و مقابل میلیون‌ها ایرانی مسابقه‌ای گزارش کنم یک نکته بسیار مهم است.

آن اتفاقی است که در چند روز گذشته مسابقات ورزشی و یا جامعه ما را تحت شعاع خود قرار داده است.

به‌طور مثال موضوع شهادت جان‌سوز شهید والامقام محسن حججی بود که به‌واقع همه ما را بسیار غمگین کرد.

پس من به‌عنوان گزارشگر باید در جای مناسب حتماً به این موضوع بپردازم. از قبل جمله مشخصی در این‌خصوص آماده کنم تا در هنگام ادای احترام به این شهید بزرگوار دچار لغزش نشوم!

بله لغزشی از کلمات! همه ما به قدرت کلمات ایمان داریم. اگر از کلمات در جای درست استفاده نکنیم ممکن است مدت‌ها بعد از گزارش یک مسابقه ورزشی، تیتر یک جست‌وجوی‌های اینترنتی باشیم.

جواد خیابانی همچنان بر مدار سوتی

این موضوع البته به قشر خاصی از گزارشگرهای عزیز ورزشی مربوط نیست و تقریبا همه در معرض این اتفاق هستند.

مثلا همین دو روز گذشته چیزی از جواد خیابانی شنیدم که پای برنامه خشکم زد و با استدلال به اینکه اشتباه می‌کنم در اینترنت جست‌وجو کردم ولی متاسفانه درست بود.

لغزشی از کلمات آن هم از یک گزارشگر پیشکسوت. این موضوع قطعا باید بررسی و روانکاوی شود که چرا اگر کسی آمادگی ذهنی چه از نظر احساسی و چه از نظر تسلط بر اصطلاحات، جلو دوربین یک برنامه پربیننده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال اتفاقی در مسابقات یورو برای سرهنگ علیفر کاریزماتیک افتاد یعنی تسلط نداشتن بر اطلاعات موثق برای یک گزارش بی‌نقص.

ایشان در مسابقات یورو ۲۰۱۶ در جریان یک مسابقه که در شهر نیس فرانسه برگزار شد نام سازنده ورزشگاه را که اصلا برای بیننده جذابیتی ندارد را بعد از بررسی از روی ویکی پدیا به زبان آورد و جالب اینجا بود که خود ایشان هم متوجه نوع اسم و یا جعلی‌بودن سایت نشده‌اند و اینجاست که ما قدر کسانی مثل عادل فردوسی‌پور که لااقل تسلط قابل تاملی بر زبان انگلیسی دارند را بیشتر می‌دانیم.

به هر حال همان قدر که ورزش در حال در پیشرفت است عوامل کناری از جمله گزارشگران نیز نیازمند آموزش دقت و استفاده بهتر از فناوری هستند. امید به روزی که مطالب مورد نیاز را به عنوان مخاطب از نگاه رسانه ملی ببینیم.

پایان پیام

کد خبر : 51351 ساعت خبر : 7:38 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51351
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات