داستان دنباله‌دار کمربندهای ایمنی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور درباره بستن کمربند ایمنی در جاده‌ها گفت:‌ «بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودروها در جاده الزامی است و ماموران پلیس راه در صورت رویت افرادی که کمربند خود را نبسته‌اند اقدام به برخورد با این خودروها خواهند کرد.»

روی کاغذ و در همه حساب‌و کتاب‌های جوامع با هر میزان پیشرفتی باید همین‌گونه باشد، اینکه کمربندهایمان را ببندیم، جایگاه پلیس در جاده‌ها را چک نکنیم و به‌خاطر جانمان نه جریمه شدن به رعایت قانون ملزم باشیم.

واقعیت این‌است که اوضاع کمی اینجا فرق می‌کند. کم‌کاری را از همان روزهای اول حضورمان در جامعه تمرین می‌کنیم و دور زدن قانون را هدفمندتر از هر هدف دیگری در زندگی دنبال می‌کنیم. جوری قانون را دور می‌زنیم که انگار قرار است به‌عنوان بدتری شهروند دنیا جایزه بگیریم. قوانین را به نفع خودمان تغییر می‌دهیم و برداشت‌های شخصی از آنها داریم. قرارگرفتن در چهارچوب قانون برای خیلی‌هایمان سخت است، هرچند که جریمه‌ها تا حدزیادی می‌توانند ما را تأدیب کنند اما برای پذیرش قانون با جان و دل و جاری شدن هر بندش در زندگی شهروندی‌مان هنوز راه درازی در پیش است.

ما ضرورت وجود بعضی از قوانین را درک نمی‌کنیم، تئوری‌ها و بداندیشی‌های ذهنی خودمان را داریم و حاضر نیستیم باور کنیم این مجموعه از قوانین برای حفظ زندگی روی زمین وضع شده‌اند. از عناوین شغلی خود برای تغییر قانون استفاده می‌کنیم. مطمئنم همین حالا هم دنبال راهی برای نبستن کمربند صندلی عقب هستیم و بالاخره با نبوغ ذاتی‌مان راهش را پیدا می‌کنیم. جریمه‌های راهنمایی و رانندگی گاهی به خلاقیت‌هایمان دامن زده، بازدارندگی آنها برای کسانی که اتفاقاً بیشتر از بقیه در معرض خطرند، انگار کمتر است.

درصد زیادی از راننده‌های شهری و برون‌شهری راهی را برای دور زدن قانون پیدا می‌کنند در حالی‌که روی کاغذ آنها به‌واسطه شغلشان بیشتر در معرض خطر تصادف و آسیب‌های جسمانی ناشی از آن هستند ما با جدیت قوانین را دور می‌زنیم از رفتن به ورود ممنوع شروع می‌کنیم با بستن کمربند به صورت نمادین ثابت می‌کنیم که هیچ جای امیدی برای اصلاح نداریم و با پلاک‌پوشانی هم تا ته دور زدن قانون، پیش می‌رویم. کاش روزی برسد که باور کنیم به‌خاطر آن‌هایی که در خانه منتظرمان هستند، باید قانون‌مدار باشیم.

پایان پیام

کد خبر : 51227 ساعت خبر : 10:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51227
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات