دعوا بر سر تدریس جغرافیا

دعوا بر سر تدریس جغرافیا

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بکارگیری فارغ‌التحصیلان رشته جغرافیا و زیست برای تدریس کتاب انسان و محیط زیست اعتراض فعالان محیط زیست کشور و فارغ‌التحصیلان این رشته را برانگیخته است.

سال‌هاست شایسته‌سالاری در حرفه را فراموش کرده‌ایم. خودمان را با این جمله دلداری می‌دهیم که این روزها هیچ‌کسی در رشته تحصیلی‌اش کار نمی‌کند اما گاهی باید سفت‌وسخت‌تر بایستیم و مطالبا‌ت‌مان را از سیستم‌های آموزشی، بدون لکنت بخواهیم.

واقعیت این است که فارغ‌التحصیلان رشته محیط‌زیست بیشترین آمار بی‌کاری را دارند. آن‌ها حتی در حرفه‌ای که متعلق به‌خودشان است هم مهجورند. نظام جدید آموزشی با وارد کردن مباحث محیط‌زیستی در کتاب‌های درسی حسن‌نیتش را نشان داد. اینکه برای اشاعه فرهنگ محیط‌زیستی در جامعه و تغییر زیرساخت‌ها آماده‌ است. اینکه برای ساختن الگوهای حقیقی بیشتر از کمپین‌های مجازی آمادگی دارد، اینکه می‌خواهد بچه‌ها را با طبیعت آشتی دهد تا بحران‌هایی مانند بحران آب و اتلاف منابع انرژی و مدیریت پسماندها و از بین‌رفتن پوشش‌های گیاهی را به سلامت از سر بگذرانند؛ اما برای اثبات حسن نیت آموزش‌و پرورش باید کار را به کاردان بسپرد، شاید امضای یک تفاهم‌نامه بین سازمان محیط‌زیست و وزارت آموزش‌وپرورش گره کور این استخدام‌ها را باز کند.

دعوا بر سر تدریس جغرافیا

به‌ زور کلاس‌های ضمن خدمت و آموزش‌های فشرده نمی‌توان همه مباحث پایه را به آنهایی که کاندیدای احراز این شغل هستند، آموخت. باید قبول کنیم که محیط‌زیست با وجود همه جنجال‌های رسانه‌ای هنوز هم تنها است، بار آموزش درباره مباحث مرتبط با این رشته باید بر دوش کسانی باشد که با الفبای مطالبات محیط‌یستی در جامعه مدرن آشنا هستند. کسانی‌که سال‌های متمادی در آزمایشگاه‌ها به آزمون و خطا درباره مباحث این رشته پرداختند. کسانی که برای مبارزه با چالش‌های محیط‌زیستی آماده‌ترند. تغییر نظام آموزشی باید وسیله‌ای برای پیاده‌کردن اهداف کلان یک ملت باشد، مطالبات محیط‌زیستی یکی از این اهداف است.

حالا که چشممان به جمال فرهنگ‌سازی در این حوزه روشن شده، باید برای پر کردن خلأهای آن اقدام هوشمندانه‌ای انجام داد. استخدام فارغ‌التحصیلان محیط‌زیست در حوزه آموزش، موازی‌کاری سازمان محیط‌زیست و وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند این گره کور را باز کند. کافی است فرصت گفت‌وشنود فعالان این دو حوزه را جدی بگیریم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 48888 ساعت خبر : 0:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48888
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات