سن فقط یک عدد نیست

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: دبیر شورای عالی راهبردی جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره رشد قابل‌توجه جمعیت سالمندی گفت: «نرخ رشد جمعیت سالمندی ۴ برابر نرخ رشد جمعیت کشور است و در دو دهه آینده، حدود ۱۶ برابر نرخ جمعیت کشور خواهد بود.» به‌نظر می‌رسد که این آمار و ارقام خیلی ما را نمی‌ترساند، همین‌که سن امید به زندگیمان ۷۵ سال رسیده برایمان کافی‌ست.

از خودم به‌عنوان یک دهه شصتی شروع می‌کنم، هرچند که گوش خیلی‌ها از غرغرهای ما دهه شصتی‌ها پر است. ما به زندگی زیر آژیر عادت کردیم، کنکور بزرگ‌ترین چالش زندگی‌مان بود و برای پیدا کردن شغل هفت‌خان رستم را گز کردیم. می‌دانم تا همین‌جا هم پشت چشم نازک می‌کنید و می‌گویید: «نه‌که ما تو رفاه کاملیم.» باید بگویم ما جاده صاف کن خیلی‌ها بودیم با همه بیم‌ها و امیدهایمان یاد گرفتیم زندگی‌مان را خودمان مدیریت کنیم، پشت حرف‌های به‌ظاهر منطقی پنهان شدیم و گفتیم که برای فرزندانمان راه آسانتری می‌خواهیم.

زمان که گذشت الف و نون فرزندان را برداشتیم و رفتیم به‌سمت تک‌فرزندی، گفتیم شاید تأمین هزینه‌هایش با این روش راحت‌تر باشد، اوضاع بیمه‌ها و وضعیت بهداشتی و فرهنگ‌سازی‌های سلامت روان که بهتر شد، دو به شک شدیم که یک بچه شاید کم باشد. هنوز هم نیاز به یک تلنگر داریم، جایی جدا از تابلوهای شهر. می‌خواهیم متقاعد شویم که راه برای دهه هشتاد و نودی‌ها آسان‌تر است. خودمان هم می‌دانیم که آمادگی این موج و سونامی پیری را نداریم، نمی‌توانیم از آن مثل سونامی بی‌کاری در مملکت جان سالم به‌در ببریم. برای همین نیازمند حمایت هستیم. شاید جایی مثل وزارت ورزش و جوانان باید به‌خودش یک تکان اساسی بدهد و همه آن برنامه‌های جامع این سال‌ها را از کشوهای خاک‌خورده بیرون بیاورد و دوباره پیگیرش باشد. انگار این بخش از بدنه دولت، فرقی نمی‌کند دولت چندم باشد، بیش از حد روی ما جوان‌ها حساب باز کرده. از کنار خطر کشور سالخورده با زیرساخت‌های معیوب  نباید ساده گذشت همیشه هم سن فقط یک عدد نیست، باید متناسب با هر عددش برنامه‌داشت!

پایان پیام

 

کد خبر : 48292 ساعت خبر : 1:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48292
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات