شما افسرده هستید و نمی‌دانید

شما افسرده هستید و نمی‌دانید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مطالعات نشان می‌دهد: «افرادی که بیش از حد و اعتیادگونه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، احساسات منفی بیشتری از جمله افسردگی را تجربه می‌کنند.»

امنیت روانمان را این روزها خیلی ساده می‌گیریم. روی گوشی‌های تلفن همراه و لپ تاپ‌هایمان آنتی‌ویروس نصب می‌کنیم. حواس‌مان حسابی به ویروس‌ها هست اما از خودمان غافل می‌شویم، از ویروس‌هایی که آرام آرام در زندگی‌مان نفوذ می‌کنند هم غافلیم. افسردگی را یک عادت می‌دانیم تا یک بیماری پنهان، هرچند که برای خیلی‌ها حالا افسردگی یک نشانه آشکار است.

دنیای مجازی غصه‌هایمان را بیشتر می‌کند به خصوص اگر موج‌سواران خوبی باشیم، این دردها هزاران بار در مغزمان تشدید می‌شوند. تشدید این دردها می‌شود همان پس‌لرزه‌های افسردگی. به آدم‌ها بی‌اعتماد می‌شویم و آدم‌های حقیقی را هم فدای این بی‌اعتمادی‌های مجازی می‌کنیم و تبدیل می‌شویم به تماشاگران همیشه صفحه آدم‌های پوچ. آدم‌هایی که شادی‌هایشان را فریاد می‌زنند و پشت رنگ‌ها و لعاب‌ها و برندها پنهان می‌شوند، ما آنها را بزرگ می‌کنیم و خودمان را در ذهن مقایسه‌گر خود، هزاران بار کوچک می‌کنیم. نشانه‌های همین کوچک شمردن‌های خودمان را بسط می‌دهیم به زندگی حقیقی.

شما افسرده هستید و نمی‌دانید

ما همیشه خسته‌ایم. همه انرژی روانی‌مان را پای کامنت‌هایمان می‌گذاریم، اگر هنوز فرهنگ‌مدار باشیم وانمود می‌کنیم از شادی آنها شاد می‌شویم حتی اگر بخش بزرگی از ذهنمان درگیر چرایی و مقایسه خودمان با آن آدم‌ها باشد. اگر هم جز حمله‌کنندگان کامنتی باشیم که دیگر افسردگی در وجودمان به حد هشدار رسیده، واقعیت این‌است که اگر دسته دومی باشیم برای جامعه و خودمان هم خطرناکیم. ما آستانه تحمل پایینی داریم. غم و شادی‌های مجازی را بزرگ‌تر از آنچه هستند می‌بینیم. واقعیت دنیای مجازی هم همین است، تکرار و بزرگ‌نمایی. افسردگی یک غول رها شده در دنیای ماست از روانمان تغذیه می‌کند و باورهایمان را می‌جود و بعد ما را به حال خود رها می‌کند در چهارراه‌های شلوغ جامعه. خیلی‌هایمان واقعاً گم می‌شویم در هیاهوهای مجازی و هیچ وقت خودمان را پیدا نمی‌کنیم. باید برای این افسردگی‌های مجازی فکری کرد، پُست‌های یک روز خوب هم حالمان را خودب نمی‌کند تا وقتی دوباره شادی را به‌صورت کاملاً حقیقی، نه مشارکتی و مجازی تجربه نکنیم، آن آدم سابق نمی‌شویم!

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 49362 ساعت خبر : 1:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49362
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات