ما ایرانی‌ها به گرسنگان دنیا مدیونیم

ما ایرانی‌ها به گرسنگان دنیا مدیونیم

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: «طبق اعلام فائو یا‌‌ همان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در دنیا ۱. ۳ میلیارد تن غذا هدر می‌رود و از این مقدار ۳۵ میلیون تن در ایران دور ریخته می‌شود. مقدار غذایی که می‌تواند ۱۵ میلیون انسان گرسنه را سیر کند. طبق همین آمار کشورهای صنعتی سالانه ۲۸۶ میلیون تن از غلات تولید شده را دور می‌ریزند که این رقم معادل ۷۶۳ میلیون بسته ماکارونی است.»

ما ایرانی‌ها به گرسنگان دنیا مدیونیم

همین آمار کافی‌است تا یک کارزار و پویش جدید در فضای مجازی راه بیاندازیم در نگاه اول آسان به‌نظر می‌آید اما برای ملتی که به اسراف کم‌کم عادت کرده‌اند، حتماً سخت خواهد بود. شاید هول نزنیم اسم بامسماتری باشد تا اسراف نکنیم. چندسالی است که سرسفره‌ها هول می‌زنیم، هول می‌زنیم تا زود‌تر عکس‌های سفره‌مان را بگذاریم در فضای مجازی لایک بگیریم و به ازای هر کامنت به خودمان ثابت کنیم که چقدر کاربلد هستیم. به‌موازات همین ریخت‌وپاش‌ها حواسمان به همه آسب‌های اجتماعی هم هست. قدرت رسانه همین‌است که حواسمان را جمع‌تر کند لابد وقتی خودمان را رصد می‌کنیم از‌‌ همان چهل فرسخی هم داد می‌زنیم که همه چی تمامیم اما اصل ماجرا را فائو می‌داند کافی‌است که دغدغه‌هایمان را به‌روز کنیم لازم‌نیست به اتیوپی و اوگاندا یا نیجریه برویم همین غذاگرد‌های دوروبرمان را ببنیم. کودکانی که در میان زباله‌ها دنبال سهم ناهار و شامشان هستند.

ما عادت کردیم به بد‌ترین راه به آن‌ها کمک کنیم. خیلی که کاردرست باشم یک‌بار درطول عمرمان دعوتشان می‌کنیم پای سفره خودمان و همه عمرمان به آن حس خوب‌می‌بالیم. شاید وقت آن شده قبل از دستمالی کردن غذا سهم آن‌ها را کنار بگذاریم. این بهترین راه برای کمک به آنهاست‌‌ همان آهستگی و پیوستگی که باید در همه جریان‌های مانا باشد را درخودش دارد. هول نزنیم؛ به‌جز آسیب‌شناسی اجتماعی کمک می‌کند خودمان را بشناسیم و به بهانه چشم و همچشمی ریخت‌وپاش نکنیم هرچند که منکر این دی‌ان‌آ و ژن چشم‌وهمچشمی وجودمان هستیم!

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 48179 ساعت خبر : 1:36 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=48179
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات