ما نجات‌یافتگان از کنکوریم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۱۳۹۶، در تاریخ ۱۵ مردادماه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و از از تعداد ۱۳۳ هزار و ۱۲۷ شرکت کننده در کنکور سراسری ۹۶ نفرات بر‌تر این آزمون مشخص شدند.

اخبار کنکور هنوز هم استرس عجیبی به جانم می‌اندازد. ما نجات یافتگان از کنکور دو مرحله‌ای بودیم، یک مرحله دروس عمومی و مرحله بعدی دروس تخصصی. آن‌دوره انگار قبول شدن در کنکور یک وظیفه بود، حقی بود که پدر و مادر‌ها به گردن ما داشتند. باید دِینمان را ادا می‌کردیم. با الگوی آن‌ها باید پیش می‌رفتیم. آن‌ها آرزوهای فراموش شده‌شان را در ما می‌دیدند. روز اعلام نتیجه‌ها ترسناک‌تر بود. روی تیغه‌تیزی قرار می‌گرفتی، یک‌طرفش عاق والدین طور بود و طرف دیگر عاقبت بخیری. اگر بدشانسی می‌آوردی و یک‌سال دیگر می‌ماندی کارَت تمام بود. باید به جای غذا خوردن فوتوسنتز می‌کردی و یک‌سال تمام درس می‌خواندی. باید با تغییرات چهره‌ات این یپغام را به‌کل دنیا مخابره می‌کردی که من قرار است یک‌سال دیگر در خانه بمانم، درس بخوابم، لطفاً مزاحم ما نشوید. حتی برادرت هم جرئت نمی‌کرد در آن یک‌سال ازدواج کند، تو در لیست سیاه مدعوین همه جشن‌های خانوادگی بودی.

کنکور دادن برای هم‌دوره‌ای‌های من ترسناک‌تر از یک روتین ژانر وحشتی بود. باید روحیه عجیبی داشتی تا شاخ‌به‌شاخ شدن با غول کنکور کار دستت ندهد. روز اعلام نتیجه‌ها روز انتقام بود، انگار همه دنیا منتظر بودن تا با مغز زمین بخوری و تماشایت کنند اما از آن روز‌ها سال‌ها گذشته، بیشتر هم‌نسلان من حتی برای یک‌ساعت هم در رشته‌ای که در آن درس خوانده‌اند کار نکردند. واقعیت این‌است که خیلی از ما دکتر مهندس‌های دلی هستیم، برای به‌دست آوردن دل پدر‌ها و مادر‌هایمان دکتر، مهندس یا وکیل شدیم. خیلی از ما سال‌ها طول کشید تا فهمیدیم آدم این رشته‌ها نیستیم و جرئت کردیم با نقاش درون، نویسنده درون و روزنامه‌نگار درونمان آشتی کنیم و هویت او را رسماً اعلام کنیم. خوش به‌حال شما دهه هفتادی‌ها که تکلیفتان با زندگی در این مورد خاص، معلوم است.

کاش ما هم مثل شما نقشه آینده را در‌‌ همان گذشته استمراریمان پیدا می‌کردیم. با خودمان می‌گفتیم خونسرد باش فقط جواب کنکور آمده و برمی‌گشتیم به روال منطقی زندگیمان. برای خیلی‌ها شنبه فقط یک ظهر مرداد معمولی بود که در آن، آب از آب هم تکان نخورد.

پایان پیام

کد خبر : 49585 ساعت خبر : 9:27 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49585
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات