مشاوره ژنتیک و هزار راه نرفته

مشاوره ژنتیک و هزار راه نرفته

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از تدوین «آیین نامه مشاوره ژنتیک» خبر داد و گفت: «سالانه ۳۰ هزار نفر در کشور دچار معلولیت می‌شوند که در این میان حدود ۴۰ درصد معلولیت‌ها ناشی از عوامل ژنتیکی است.»

مشاوره ژنتیک و هزار راه نرفته

معلولیت یا کم‌توانی هر چیزی که اسمش را بگذاریم از درد این آدم‌ها کم نمی‌کند. آن‌ها بیشتر از نگاه ترحم‌آمیز ما به پذیرش در جامعه نیازمندند. مشاوره‌های ژنتیک این روز‌ها خیلی سرزبان‌ها افتادند. خبر خوب این‌است که بیمه‌ها زیر بار هزینه‌های این مشاوره‌ها رفته‌اند. بخشی از آن‌ها در حال تبدیل شدن به آزمایشات پیش‌فرض برای ازدواج شده‌اند. واقعیت این است که این مشاوره‌ها می‌توانند نسخه روشنی از راه را پیش روی جوانان بگذارند. ازدواج‌های فامیلی و نادیده گرفتن این مشاوره‌ها می‌تواند بار سنگین روانی به خانواده‌ها وارد کند.

خبر بد این‌است که فراگیری معلولیت در استان‌های محروم بیشتر است. باید نظام سلامت برای آگاه کردن مردم از خطرات ازدواج فامیلی و لزوم مشاوره‌های ژنتیک در مناطق محروم هدفمند‌تر عمل کند. باید جوامع هدف را تغییر داد و به آمار بیش از پیش اعتماد کرد. اولویت مشاوره با خانواده‌هایی است که یک فرزند معلول دارند. آن‌ها از همه سختی‌ها راه آگاهند مادرانه‌ها و پدرانه‌های آن‌ها پر از شور و عشق است. آن‌ها برای فرزندانشان یک دنیا عشق می‌خواهند و جامعه‌ای که نیازهای این آدم‌ها را درک کند. مراقبت‌های روانی از خانوارهایی که یک فرد کم‌توان در آن‌ها حضور دارد باید دائمی باشد، آن‌ها سریع می‌شکنند و تا لحظه آخر می‌جنگند و هرگز باور نمی‌کنند که تمام شده‌اند. همه عاشقانه‌هایشان به پای کودکانی می‌گذارند که تنها پناه‌شان همین پدر و مادر‌ها هستند.

مشاوره ژنتیک کمک می‌کند ازدواج هوشمندانه‌ای داشته‌باشیم و موانع سر راه فرزندآوری را بدانیم. مددکارهای اجتماعی هم کمک می‌کنند تا خودمان و توانمان را بسنجیم برای دورخیزهای بزرگ‌تر آماده شویم. جنس دردهای این خانواده‌ها را بشناسیم و برای کمک به آن‌ها دل‌دل نکنیم و برای ازدواج و فرآیند بعد از آن برنامه دقیقی داشته‌باشیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 49462 ساعت خبر : 9:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49462
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات