نه به بیطرف، نه به تفکر سازه‌ای

نه به بیطرف، نه به تفکر سازه‌ای

به گزارش پایگاه خبری گلونی، پس از اینکه وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس رای اعتماد نگرفت، محمد درویش در این رابطه یادداشتی را منتشر کرد: سرانجام اغلب نمایندگان مجلس، صدای اعتراض فعالان محیط زیست را شنیده و در اقدامی تاریخی و منحصربه فرد به کاندیدای پست وزارت نیرو؛ رای منفی دادند تا هشتک #نه_به_بیطرف ماندگار شود.

حبیب‌الله‌ بیطرف، مردی بود که با برنامه‌های پیشنهادی‌اش – که آشکارا موید غلبه تفکر سازه‌ای در مدیریت آب است – نشان داد: انگار در تمام طول ۱۲ سال گذشته در خوابی عمیق فرو رفته و ظاهراً دوباره از کابینه سیدمحمد خاتمی به وزارت برگشته است!

بیطرف فقط کافی بود سری به سد کریت در طبس می‌زد تا درمی یافت چرا این سد در طول ۱۲ سال پس از ساختش توسط وزارتی که ایشان در راسش قرار داشت، باید در چنین شرایط تاسف‌باری بدون قطره‌ای آب همچنان به سر می‌برد؟

واقعیت ماجرا این است که ما بسیار بیشتر از توان آب قابل استحصال سطحی کشور سد ساخته‌ایم. به گفته چیت‌چیان، وزیر نیرو در دولت یازدهم، ما برای مهار ۳۰ میلیاردمتر مکعب از آب‌های سطحی که وجود ندارد، سد ساخته یا در حال ساخت داریم. بودجه هنگفتی که بدین ترتیب هدر داده شد، می‌توانست به کاهش ضایعات در بخش کشاورزی، بهبود راندمان آبیاری، تکمیل شبکه‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ در پایین دست سدهای ساخته شده، کاهش پرت آب در شبکه شرب شهری و خطوط انتقال برق و ده‌ها مورد ارزشمند دیگر اختصاص یابد.

مهم‌تر آنکه اگر سدهایی چون استقلال در میناب، کریت در طبس، گتوند در خوزستان، ملاصدرا و سیوند در فارس و همزادهای ایشان در بالادست هلیل‌رود، اترک، گرگانرود و اغلب رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه ساخته نمی‌شدند، بی‌شک اینک روزگار بختگان، طشک، کمجان، جازموریان، جلگه خوزستان، آلماگل، آلاگل، آجی گل، خلیج گرگان، دریاچه ارومیه و جلگه میناب مواجه با بدترین نوع از بدهکاری بومشناختی نبود و کشور با بحرانی به نام زایش چشمه‌های تولید گردوخاک جدید و کاهش ظرفیت گرمایی ویژه روبرو نمی‌شد.

در زمان بیطرف بود که ما دورانی طلایی برای نجات میانرودان و اعمال فشار بر دولت‌های ترکیه، سوریه و عراق را از دست دادیم تا اینک نتیجه سدسازی افراطی ایشان، خشکی کامل دجله و فرات و درگیری نیمی از کشور با بحران گردوغبار و انتشار ذرات کوچکتر از ۱۰ میکرون نشود.

نه به بیطرف، نه به تفکر سازه‌ای

اینک نوبت، نوبتِ حسن روحانی است که در انتخاب وزیر جدید در وزارت نیرو، دو ویژگی مهم را در نظر بگیرد: نخست آنکه شخصیتی را معرفی کند که منتقد جدی غلبه تفکر سازه‌ای برای مدیریت آب بوده و به کشف و اجرای روش‌های بازچرخانی آب، استحصال انرژی‌های نو و جایگزینی آن با نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی، مدیریت مصرف، ترمیم شبکه‌های آبیاری، واقعی کردن ارزش آب در کشاورزی و نمک‌زدایی با استفاده از انرژی خورشیدی باور داشته باشد و دوم اینکه بکوشد تا از بین بانوان باتجربه، متخصص و دانشمند در بخش آب کشور که شمارشان هم کم نیست، فردی واجد شرایط را معرفی کند. حسن روحانی با انتخاب چنین فردی عملاً نشان می‌دهد که همچنان دولتی محیط زیستی است و واقعاً به قدرت و توانمندی نیمی از جمعیت کشور باور دارد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 51554 ساعت خبر : 1:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=51554
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات