پرونده ثبت جهانی گلیم سیرجان تمام نشده است

پرونده ثبت جهانی گلیم سیرجان تمام نشده است

رئیس منطقه شورای جهانی صنایع دستی گفت: می‌خواهم یادآوری کنم که هنوز روند پرونده ثبت جهانی گلیم سیرجان تمام نشده است و ما سوال‌های بسیاری داریم که بپرسیم؛ اما ما یکی از بهترین و غنی‌ترین صنایع دستی جهان را دیده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کوین مورای – رئیس منطقه شورای جهانی صنایع دستی – اظهار کرد: ما اشتیاق را در شهر سیرجان دیدیم. حالا این سوال را دارم که اگر سیرجان ثبت جهانی شود، شما چه برنامه‌ای برای آینده آن دارید؟

در ادامه نشستی که با حضور خبرنگاران برگزار شد، رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: برنامه‌ای که شما تدارک دیده بودید، خیلی قوی بود. در این سفر، موارد تشویق‌کننده بسیاری را دیدیم که به‌خاطر آن‌ها از شما قدردانی می‌کنیم، زیرا برنامه‌های گوناگونی را در نظر گرفته بودیم و تقریبا می‌توان گفت همه موارد لازم برای معرفی گلیم سیرجان را پوشش دادید.

غدا هیجاوی ادامه داد: ما در برنامه امروز، از خانه‌هایی دیدن کردیم که بافت گلیم را به‌صورت سنتی انجام می‌دادند. شما روی سنت تاکید کردید و این‌که چگونه یک سنت از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کرده است. ما مادران، دختران و مادربزرگ‌هایی را دیدیم که در حوزه بافت گلیم فعال هستند. همچنین شما مناطقی را به ما نشان دادید که ۳۰۰ خانواده به‌شکل یک خانواده، در کنار هم زندگی می‌کردند و مشغول این کار بودند.

پرونده ثبت جهانی گلیم سیرجان تمام نشده است

او با بیان این‌که شما حتی یک قدم فراتر گذاشتید، توضیح داد: شما ما را به جایی بردید که به‌صورت سنتی، گلیم را در آنجا تولید و مواد اولیه آن را رنگ می‌کردند. در واقع سلسله‌مراتب تولید گلیم از سنتی تا مدرن را دیدیم. همچنین ما تحت تاثیر آموزش‌های عمومی و دولتی گلیم قرار گرفتیم. مهم‌ترین مساله این است که از این طریق، به خانواده‌های بی‌بضاعت هم کمک می‌شود تا صنایع دستی تولید کنند و بتوانند از این طریق درآمد داشته باشند. این موضوع نشان می‌دهد که شما به دو بخش اجتماعی و اقتصادی جامعه‌تان توجه می‌کنید.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی با بیان این‌که دیدن بازارچه‌های گلیم برای ما بسیار تاثیرگذار بود، گفت: ما در این بازارچه‌ها، زنانی را دیدیم که مشغول پژوهش روی گلیم هستند. همچنین برنامه‌هایی را که برای کودکان در نظر گرفتید و آن‌ها را با اشکال هندسی گلیم به‌صورت ساده آشنا می‌کنید، قابل تحسین است. تمام این مراحل و همچنین دیدن دانشگاه هنر و وب‌سایتی که به‌صورت آنلاین فروش گلیم را انجام می‌داد، بازخورد مثبتی در گزارش ما خواهد داشت.

هیجاوی همچنین اظهار کرد: نظر من تا کنون این بوده، اما ممکن است بعد از صحبت‌هایی که با «کوین مورای» خواهم داشت، سوال‌های دیگری مطرح شود که آن‌ها را هم در میان خواهیم گذاشت تا پاسخ بگیریم. در هر صورت، با این‌که هوا گرم بود، ولی ما از این تور لذت بردیم.

در ادامه این نشست، منصور مکی‌آبادی – فرماندار سیرجان – در پاسخ به پرسش کوین مورای گفت: اگر شورای جهانی، گلیم را ثبت و استانداردها را در این زمینه مشخص کند، ما نیز تلاش می‌کنیم، براساس همان استانداردها حرکت کنیم. ضمن این‌که درصدد هستیم نوآوری‌ها و بدعت‌ها را با مشورت صاحب‌نظران فن در نظر بگیریم.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان اظهار کرد: سیرجان، کلکسیونی از همه خوبی‌هاست که شاخص آن، هنر گلیم است و امیدواریم ثبت جهانی شود. در مجموع، استان کرمان با داشتن هفت پرونده جهانی، رکورددار در ایران است و فقط جای خالی هنرهای سنتی در آن هست که با نگاه حقیقت‌بین شما امیدوارم این جای خالی پر شود.

وفایی ادامه داد: من امروز از آقای کوین پرسیدم، آیا از جاهای دیگری که دیدن کرده‌اید، به اندازه سیرجان شلوغ بود. او جواب داد: همه‌جا خوب بود، اما شور و نشاط مردم سیرجان فوق‌العاده است. بنابراین من به سهم خودم از مردم هنرمند، هنردوست و با طبع و لطیف و همچنین زنان و دختران و مردان خطه سیرجان و کرمان تشکر می‌کنم.

پرونده ثبت جهانی گلیم سیرجان تمام نشده است

او خطاب به ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی اظهار کرد: امروز مردم سیرجان و جامعه محلی‌ای که شما دیدید، با شور و نشاط به استقبال آمدند و این امید را ایجاد کردند که این میراث چندصد ساله با امضای شما ثبت جهانی شود. ما سال‌هاست که در حوزه آموزش فعالیت کرده‌ایم و در بحث تولید، عرضه و صادرات گلیم سیرجان، سطح زیرساخت‌ها را بالا بردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان در پاسخ به پرسش رئیس منطقه‌ای شورای جهانی صنایع دستی درباره برنامه‌های آینده سیرجان برای گلیم، توضیح داد: قطعا ثبت جهانی سیرجان بر توسعه تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و سازمان‌های مردمی مرتبط با این صنعت بیش از گذشته به‌صورت حرفه‌ای‌تر تاثیر خواهد گذاشت و فعالیت‌های ما در این زمینه را بیشتر می‌کند. ما از برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای شورای جهانی صنایع دستی درباره ارتقای کمی و کیفی این صنعت استفاده می‌کنیم.

در این نشست به‌دلیل کمبود زمان فقط به دو خبرنگار اجازه طرح پرسش داده شد که نمایندگان بقیه رسانه‌ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

یکی از خبرنگارهای محلی استان کرمان از رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی پرسید، در صورت موافقت شما، پروسه جهانی شدن گلیم سیرجان چقدر زمان می‌برد؟

غدا هیجاوی در پاسخ گفت: من نمی‌توانم بگویم که چقدر برای پروسه جهانی زمان نیاز است؛ اما ما قبل از این‌که ایران را ترک کنیم، روز سه‌شنبه گزارش خود را به رئیس شورای جهانی صنایع دستی اعلام می‌کنیم که بعد از بررسی او، به نمایندگان قاره‌های دیگر نیز فرستاده می‌شود و سپس نتیجه نهایی اعلام می‌شود. اگر این موضوع دست من، کوین مورای و ویدا توحدی بود، جواب را به شما اعلام می‌کردیم.

در پایان این نشست، کوین مورای در پاسخ به پرسش خبرنگار محلی کرمان درباره ارزیابی‌ گلیم سیرجان در جهان، گفت: ما کار شما و گلیم شهر شما را به دنیا ارائه می‌کنیم، گرچه بسیاری از جاهای دنیا در این حوزه فعالیت دارند، مانند تبریز که در حوزه فرش، جهانی شده است. شما می‌توانید با نقاط دیگر دنیا که صنایع دستی مشابه شما را دارند، آشنا شوید و با آن‌ها رقابت کنید.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

منبع: ایسنا

کد خبر : 47825 ساعت خبر : 0:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=47825
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات