پهلوهای زخمی هشتادپهلو

پهلوهای زخمیِ هشتادپهلو

به گزارش پایگاه خبری گلونی طبیعت همواره برایم زیبا بوده چون رنگ طبیعی خود را دارد و رنگ به رنگ نیست. قدم میزنی در هوایش و چه حظی خواهی برد از زیباترین عشق به بندگان…

در این میان “هشتادپهلو” نظر کرده است و زیبایی‎های کوچکش هم زیبا هستند هر چند در میان زشتی‎ها باشند. درختانش سال‎ها رهگذران را زیر سایه خود میزبان بوده‎ اند و چکامه سبزقباها گرمی این محفل… هر چه بیشتر می‎نگری حیرتت افزون تر می‎شود و خلاقیت خالق را در قلب منطقه با سمفونیک “تاف” نظاره‎گر خواهی شد.

اما… اما… این روزها “هشتادپهلو” نه حرص به دست آوردن دارد و نه حسرت از دست دادن؛ چراکه قصه ‎ تکراری سنگدلی‎ها را نظاره‎گر بوده… آخر چرا نمی‎شود طبیعت را برای خودش خواست!؟ تو که دلش را خون کرده‎ای کبکان خوش خرامش را ندیده‎ای؟ دلت برای کفتران کوهیش قنج نمی‎رود که جایشان را به سنگ و تیر آهن می‎دهی؟

پهلوهای زخمیِ هشتادپهلو

آمیختن هشتاد رنگ هشتادپهلو چون پیوند عاشقانه انسان‎ها زیباست اما در نیم نگاه من و تو هراسی برای از دست دادنش نیست…

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، همواره طبیعت از زخم‎های بشر در امان نبوده و این بار داستان به هشتادپهلو رسیده که عمارت می‎سازند و چه جولانی می‎دهد این زیاده‎خواه کوچک…

مریم گل‌زردی، کارشناس ارشد محیط زیست در این باره گفت: هشتادپهلو با وسعت بیش از ۱۸ هزار هکتار به لحاظ زیستی موقعیت خاصی دارد و به لحاظ پوشش جنگلی و مرتعی نقش بسزایی در حفظ ذخایر آبی و خاکی شهرستان خرم‌آباد دارد.

وی با بیان اینکه باید حفاظت از این منطقه به صورت جدی پیگیری شود، افزود: متأسفانه ساخت و سازهایی غیرقانونی و قانونی در این منطقه انجام شده که منطقه تحت مدیریت نیست اما دخالت‌های انسانی قطعاً تمام منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در این منطقه زمین‌خواری و تغییر کاربری به وفور قابل رؤیت است که مسئولین هر چه سریع‌تر باید علیه این موضوع اقدام کنند.

این فعال زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: هشتادپهلو به لحاظ ژئومورفولوژیک دارای تیپ‌های کوه، ماهور و دره است. پلنگ ایرانی، سنجاب، خرس قهوه‌ای، گراز، کل و بز، سبزقبا، کبک، کرکس و عقاب طلا از گونه‌های جانوری هشتادپهلو هستند.

گل‌زردی با بیان اینکه ارتفاع منطقه بین ۱۳۵۰ تا ۲۹۸۳ متر است، افزود: همچنین بلوط، کیکم، بنه، بید و کنار از گونه‌های گیاهی این منطقه هستند.

 علی خادمی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز اظهار کرد: در این منطقه برای سه مورد اتاقک نگهبان‌ سازی در باغ مجوز صادر شده که هر کدام حدود ۳۰ متر هستند. همچنین برای یک واحد که با هدف بوم‌گردی احداث شده مجوز صادر شده است که حدود ۵۰۰ مترمربع بوده و مراحل قانونی این بنا انجام شده است.

خادمی یادآور شد: این اتاقک‌ها که ساخته شدند در مسیر نوژیان قرار دارند.

 مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه دو مورد تخلف در سال گذشته داشته‌ایم، ادامه داد: برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

وی با بیان اینکه منتظر صدور رأی دادگاه هستیم، گفت: هم اکنون پرونده قضایی این تخلف‌ها در جریان است و حدود ۱۰۰ مترمربع از اراضی کشاورزی را تغییر کاربری داده‌اند.

خادمی از برقراری گشت به صورت هفتگی در این منطقه خبر داد و افزود: هم اکنون هیچگونه ساخت و ساز غیرمجازی در منطقه انجام نمی‌شود و چنانچه تخلفی دیده شود با آن برخورد خواهد شد.

ساخت و سازهای منطقه طی سال‌های گذشته بوده است

 شیرزاد نجفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز می‎گوید: در رابطه با متخلفین منطقه هشتادپهلو، همه آنان به دادگستری معرفی شده‌اند. ساخت و سازهای در این منطقه طی سال‌های گذشته بوده و هم اکنون اقدامی انجام نشده چراکه گشت و کنترل به صورت مستمر برقرار است.

پهلوهای زخمیِ هشتادپهلو

وی ادامه داد: ساخت و سازهایی که در اراضی ملی هشتادپهلو انجام شده حدود ۶ مورد بوده و کمتر از یک هکتار هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به بنایی که با هدف گردشگری در این منطقه ساخته شده است، گفت: این بنا با هدف گردشگری احداث شده و جز مستثنیات بوده که از اراضی کشاورزی استفاده شده است. صاحب این بنا مجوز تغییر کاربری را از امور اراضی جهاد کشاورزی استان اخذ کرده است.

نجفی در رابطه با بناهای ساخته شده در عرصه‌های ملی اظهار کرد: هم اکنون منتظر رأی دادگاه هستیم که به محض صدور حکم این اراضی دوباره احیا خواهند شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اضافه کرد: از تمامی افراد درخواست می‌شود هرگونه تخلف و ساخت و ساز غیرمجاز را از طریق سامانه ۱۵۰۴ اعلام کنند تا در اسرع وقت با آن برخورد شود. با توجه به حساسیت منطقه پاسگاهی که در آنجا احداث شده بود را احیا کرده‌ایم.

گسترش ساخت و سازها در منطقه تهدیدی جدی است

 مجتبی آهور، رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: هشتادپهلو در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد که به خاطر پوشش گیاهی و حیات وحش متنوع و غنی یکی از مناطق ویژه استان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه چندی سالی است که در این محدوده ساخت و سازهای صورت می‌گیرد و افراد سودجو و فرصت‌طلب با ساختن آلاچیق، ویلا و خانه باغ اقدام می‌کنند. گسترش این ساخت و سازها در منطقه تهدیدی جدی است که باید آن را به شدت پیگیری کرد.

این مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: این اقدامات در اراضی کشاورزی و ملی انجام شده که باید دستگاه‌های متولی هرچه زودتر آن را پیگیری کنند.

هشتادپهلو را دوست داشته باشید همانطور که هست. به خالقش قسم نیازی به ریش کردن دلش برای رسیدن به مطلوب نیست. نگذارید روزی بیاید که “سزار” و “کشکان” و “سیمره” تنها نامی باشند لای ورق پاره‎های کتاب‎ها.

محوطه هشتاد پهلو در شهرستان خرم‌آباد، بخش پاپی، دهستان کشور، ۳ کیلومتری غرب دره نسو، منطقه تنگ قلا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 50479 ساعت خبر : 1:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=50479
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات