کمپین‌های مؤثر محیط زیستی راه بیاندازید

کمپین‌های مؤثر محیط زیستی راه بیاندازید

پایگاه خبری گلونی،‌ نگار فیض‌آبادی: در چند سال اخیر، شاهد راه‌اندازی کمپین‌های مختلفی در حوزه محیط‌زیست بوده‌ایم که هدفشان حفظ طبیعت، ذکر شده. اما بیش از همه، کمپین‌های جمع‌آوری زباله، رونق بیشتری نسبت به سایرین داشته است. سوال اصلی این است که آیا این کمپین‌ها بر اساس اولویت معضلات زیست‌محیطی، شکل می‌گیرند یا صرفا تابع موج‌های رایج هستند. باید از راهبران این پویش‌ها پرسید آیا اقدامات مهم‌تری نسبت به جمع آوری زباله وجود ندارد یا اینکه چون زباله جمع‌کردن کار آسان‌تر و خبرسازتری است ترجیح می‌دهید به آن بپردازید تا کارهای مهم‌تر دیگر. به نظر می‌رسد آنقدر به زباله‌جمع کردن، پرداخته شده که کم کم تبدیل به یک کار روتین شده است. اما ریشه مساله، یعنی بحث تولید زیاد و ریختن زباله، همچنان پابرجاست.

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگلویه‌‌وبویر احمد قرار شده تا کمپین «نه به ریختن زباله» با حضور استاندار، اعضای شورای اداری، مسئولین وکارکنان دستگاه‌های اجرایی استان روز چهارشنبه ۱۸/۵/۹۶ از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۲همان روز از پارک ولایت شهر روبه روی اداره اطلاعات استان برگزار شود. هدف از برگزاری این کمپین هم پاکسازی ورودی، خروجی و سطح شهر یاسوج عنوان شده است.

کمپین‌های مؤثر محیط زیستی راه بیاندازید

این کمپین در حالی تشکیل می‌شود که گیاهان دارویی یاسوج در معرض خطر انقراض هستند. به گفته دکتر عزیزالله جعفری، گیاه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه، «۴۰ درصد از گونه های گیاهی موجود در کشور مربوط به کهگیلویه‌وبویراحمد است». با این وجود، اما برداشت بی رویه گیاهان دارویی و خوراکی و به دنبال آن فروش آنها چه از سر کسب درآمد برای گذران زندگی و چه از سر سودجویی و طمع، باعث شده تا زنگ خطر انقراض‌شان به صدا دربیاید. زنگ هشداری که البته در میان صداهای دیگر گم شده و شنیده نمی شود.

کارشناسان و فعالان محیط زیست حاضر در منطقه، بارها به شیوه های نادرست برداشت اشاره کرده‌اند و از آن به عنوان یکی از دلایل کاهش این گنجینه‌های باارزش، یاد کرده‌اند. اگر رویشگاه‌های سبز دنا برای مسئولان و فعالان محیط‌زیست، در اولویت های نخست، قرار بگیرد می‌توانند در کنار کمپین جمع آوری زباله و نه به ریختن زباله، پویشی مؤثر را راه‌اندازی کنند که به حفظ چشم انداز بکر منطقه حفاظت شده دنا کمک کند و با ترویج اشتغال‌زایی و کارآفرینی، آموزش صحیح برداشت گیاهان و اصلاح فرهنگ سودجویی، نرخ تاراج گیاهان هم به حداقل برسد. قبل از آنکه بدهکار طبیعت بشویم بهتر است معضلاتی از این قبیل که معمولا از دیدها پنهان است دیده شود و به شکل اصولی به آنها پرداخته شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 49795 ساعت خبر : 4:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=49795
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات