گلونی

ایرانی‌ها ساده می‌میرند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «شایع‌ترین علت مرگ ایرانی‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تصادفات است؛ همچنین ۱۳٫۷ درصد کودکان زیر ۵ سال چاق یا دارای اضافه وزن است.»

از کنار شایع‌ترین علل مرگ‌و میر ایرانی‌ها به سادگی نگذریم، این علل از سبک‌زندگی جدیدمان رونمایی می‌کند، زندگی پر از استرس با بدترین نوع تغذیه. ما به‌وسیله چربی‌های و نمک احاطه شده‌ایم. فرصت زندگی ماشینی فرصت زندگی کردن را از ما گرفته است. برای خودمان و سلامتی و پایش آن وقت نداریم. در وقت اضافی هستیم با چاشنی تنش و استرس و بی‌تحرکی. سبک زندگی جدید خواسته‌هایمان را تغییر داده برای ورزش کردن دنبال بهانه‌ایم، وقتی از ساخت یخچالی که وقتی صدایش می‌زنیم با خودشحالی خبر می‌دهیم یعنی همه چیز برایمان تمام شده‌است.

حالا یک نسخه جدید از خودمان را رو می‌کنیم. زندگی کردن به سبک حقیقی را فراموش کرده‌ایم. بچه‌هایمان هم از ما الگو می‌گیرند آنها هم کودکی کردن را با شیوه به روزتری دنبال می‌کنند، برای بازی کردن سراغ رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها می‌روند، دغدغه‌های آنها هم مجازی شده و ابتلای چاقی در آنها یعنی الگو گرفتن از ما را تمام و کمال بلدند. مرگ‌ومیرهای جاده‌ای را هم انگار هضم کرده‌ایم. به از دست‌دادن‌های ناگهانی عادت کرده‌ایم. برای نجات خودمان هم که شده انگار نمی‌خواهیم قانونمندتر زندگی کنیم.

زندگی قانونمند کمک می‌کند الگوهای منطقی، منطبق بر سبک زندگی جدید را در زندگی‌مان پیاده کنیم. سرطان هم همین اطراف است. آلودگی‌های در هوا آن را تشدید می‌کند و غذاهای چرب و بی‌تحرکی ما را مستعد پذیرش آن در بدنمان می‌کند. دکتر حریرچی در سه‌خط پایان زندگی برای ایرانی‌ها را ترسیم کرد هر خط آن می‌تواند یک تلنگر بزرگ باشد برای اینکه خودمان را دوباره دوره کنیم و حواشی زندگی‌مان را کنار بگذاریم و به اصل داشتن زندگی قانونمند برگردیم، قانونمندی عادات بدمان را پاک می‌کند و اجازه می‌دهد بدنمان را با فرمول تازه‌تری بسازیم، فرمولی که قرار است با آن از سرطان و چاقی و بیماری در امان باشیم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل