گلونی

ترمز بریده اعتیاد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمد قدیرزاده عضو گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: «مرگ و میر ناشی از سوء مصرف‌کننده‌ها در سال ۹۵، ۳۱۹۰ نفر بوده است که از این تعداد ۱۴ درصد آن یعنی ۴۵۷ ناشی از مصرف مواد روان‌گردان‌ها است.»

بازار مصرف مت‌آمفتامین‌ها و مواد روانگردان صنعتی در کشور گرم است و کاهش سن مصرف‌کننده‌ها یعنی هنوز هم فرهنگ‌سازی‌ها در حوزه مصرف مواد مخدر پاسخگوی نیاز جامعه نیست. برای برداشتن گام بزرگ حذف اعتیاد باید آسیب‌های اجتماعی و دردهای پنهان جامعه را بشناسیم. باید جایی جدا از حرف‌ها و شعارها به دل جامعه بزنیم و الگوهای بومی مصرف مواد مخدر را شناسایی کنیم. متولیان مهار این غول بزرگ همه بدنه‌های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در دولت هستند.

بی‌کاری و نداشتن امنیت شغلی و تورم می‌تواند بهانه خوبی به دست مصرف‌کننده‌ها بدهد. به‌جز آمار مصرف‌کننده‌های خالص مواد که همیشه سروکله‌شان در همه سطوح آماری پیدا می‌شود باید مصرف‌کننده‌های فصلی را هم در نظر بگیریم و همه آنهایی که هنوز فریب این جمله کلیشه‌ای را می‌خورند که با یک‌بار مصرف معتاد نمی‌شوی. ولع این آدم‌ها برای فرو رفتن در منجلاب اعتیاد می‌تواند ترسناک‌تر از هر آماری باشد. چندمصرفی‌ها و زنان را هم نباید از چشم آمار دور نگه داشت. سوءمصرف مواد در مدارس و دانشگاه‌ها خبر از شکسته‌شدن تابوی آن در جوامع فرهنگی می‌دهد. به گواهی آمار؛ ماده شیشه در آخرین آمارها از رتبه دوم به سوم نزول کرده است، در واقعه جایی خودش را به ماری جوانا داده است. ولی تعداد مصرف کننده آن کم نشده بلکه چند مصرف گراها در حال افزایش هستند.

برای مهار اعتیاد باید قوانین سخت‌گیرانه و خدمات اجتماعی تازه برای جریمه مصرف‌کنندگان وضع کرد. باندهای بزرگ مواد مخدر ریشه‌های ترد و شکننده جامعه را نشانه گرفته‌اند. آن‌ها برای ضربه زدن به اقتصاد کشور سراغ نیروی محرکه جامعه و جوانان آن می‌روند تا از این طریق پایه‌های رشد اقتصادی را فلج کنند. برای مقابله با آنها فرزندانتان را با هوش اجتماعی بالا بار بیاورید، نگذارید توانایی نه گفتن آنها را در مسیر سراشیبی اعتیاد قرار بدهد. ترمز کردن در این جاده به این سادگی‌ها نیست.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل