گلونی

ژنتیک را غافلگیر کنیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، زهرا عبداللهی؛ مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «طی دو دهه گذشته همزمان با کاهش بیش از ۵۰ درصدی سوء تغذیه (کم وزنی و کوتاه قدی) کودکان در کشور، شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایرانی ۲ برابر شده است.»

پدر و مادرها بیشتر از ژنتیک مقصرند. روزمرگی‌ها و تأمین هزینه‌ها زندگی و فراگیری چند شغلی بودن برای تأمین از هزینه‌ها باعث می‌شود از دوران زندگی با نسخه پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها عبور کنیم. دنبال غذاهای انگشتی و کوچک یا پرکالری به زور پروتئین‌های کاذب مانند پنیر پیتزا برویم. دوران غذاهای خانگی انگار گذشته‌است. ما فرزندانمان را هم درگیر فست‌فودها کرده‌ایم. ذائقه آنها را تغییر داده‌ایم و سبک زندگی جدیدمان را به آنها هم تحمیل کرده‌ایم. فرصت پایش رشد آنها را در لابلای روزمرگی‌هایمان هدر می‌دهیم.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: «اضافه وزن و چاقی در بین کودکان خیلی بیشتر شده است، مطالعه‌ای که در سال ۹۱ با همکاری وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد کودکان زیر ۲ سال یعنی کودکان ۱۵ تا ۲۲ ماهه در ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند و این آمار نشان می‌دهد که شیوع چاقی و اضافه وزن در کودکان ایرانی طی ۲ دهه حدود ۲ برابر شده‌است. حدود ۲۰ درصد دانش آموزان ۷ تا ۱۸ ساله ایرانی دچار چاقی شکمی هستند و علت اصلی آن نیز مصرف بیش از حد شیرینی، شکلات، نوشابه، آبمیوه و نوشیدنی‌های قندی، فست فودها و مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و مصرف کم سبزی و میوه و افزایش کم تحرکی در بین کودکان است.» فراری بودن از ورزش را هم به نسل بعدی‌مان منقل کرده‌ایم. حساسیت به تغذیه کودکان را باید یک قانون همیشگی دانست آن را مختصص نوزادی و سال‌های اولیه تولد ندانیم. با تغذیه صحیح می‌توانیم ژنتیک را هم غافلگیر کنیم و سلامت را به فرزندانمان باز گردانیم.

پایان پیام

خروج از نسخه موبایل