آموزش‌وپرورش طبقاتی رسید

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: «نتایج کنکور حاکی از آنست که هر ساله رتبه‌های برتر از آن کسانی می‌شود که برخوردارتر هستند و متأسفانه در حال بازتولید طبقات اجتماعی به شکل بی‌رحمانه‌ای از طریق نظام آموزشی هستیم.»

بروز طبقات اجتماعی در نظام آموزشی حاصل کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های سازمان‌یافته در آموزش‌وپرورش است. حاصل نگاه اجمالی و شتاب‌زده به نیازهای دانش‌آموزان، طبقه‌بندی نکردن سطح دسترسی آنها. پر کردن کلاس‌های خالی مدارس غیرانتفاعی با دانش‌آموزان مازاد مدارس دولتی می‌توانست طرح خوبی باشد برای همرسانی نیازهای آموزشی اقشار مختلف جامعه اما بهانه‌های مدیران از ثبت‌نام آنچه ابلاغیه رسمی بود و اصرار به خالی نگهداشتن ظرفیت مدارس غیرانتفاعی به این بار طبقاتی دامن زد. م

معدود معلمانی که برای تکمیل نمره از دانش‌آموزان می‌خواهند که در کلاس‌های خصوصی آنها ثبت‌نام کنند هم از عوامل حاشیه ساز دیگری است که به اختلافات طبقاتی در مدارس دامن می‌زند. هزینه این کلاس‌ها آنقدری هست که برای قبولی در کنکور باید در سطح خوبی از درآمد اقتصادی باشی. آموزش‌های پولی و کم‌کاری‌های معلمان به بهانه خستگی و بی‌توجهی به نیازهای مالی آنها باعث می‌شود جامعه آموزشی به‌شدت دوقطبی شود و برای پذیرش استعدادهای درخشان اما بدون تمتع مالی، ظرفیتی نداشته باشد. آزمون‌های استاندارد جهانی ظاهراً آب پاکی را روی دستان آموزش‌وپرورش و دانش‌آموزان عادی ریخته‌است، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ جزو ۱۰ کشور آخر در تمام آزمون‌ها هستیم و به هر صورت مقیاس‌های جهان که دانش‌آموزان عادی ما را در بر می‌گیرد، قابل تأمل است.

باید موازی‌کاری در حوزه آموزش‌وپرورش را کنار گذاشت. آزمون و خطاهای زیاد در این حوزه تبعات سختی برای دانش‌آموزان معمولی دارد، مدرنیته و هوشمند شدن امکانات باید به همه بدنه این نظام سرایت کند، نه اینکه یک شعار مقطعی برای پوشش گذاشتن روی کم‌کاری‌ها در این حوزه باشد. ساختار طبقاتی را می‌توان با تعدیل شهریه‌ها شکست با قوانین سرسختانه‌ای که اجازه ندهد دانش‌آموزان با شهریه‌های چند ده میلیون تومانی همه قواعد بازی را به هم بزنند.

پایان پیام

کد خبر : 52739 ساعت خبر : 7:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52739
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات