آیا ساعت بدن‌تان کوک است؟

آیا ساعت بدن‌تان کوک است؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، شاید عجیب باشد، اینکه ساعت داخلی بدن مستقل از ساعت‌های شماطه دار و زنگ‌های گوشی‌های تلفن همراه عمل می‌کند.

بیشتر اوقات زودتر از صدای زنگ بیدار می‌شویم. البته آنهایی که مکانیسم طبیعی این ساعت داخلی را به‌هم نزده‌اند از این صحنه‌ها زیاد می‌بینند. زل زدن به نورآبی گوشی تلفن همراه، خوردن غذای چرب و شیرین آخر وقت، تماشای تلویزیون یا مسافرت‌های مختلف این ساعت طبیعی را به‌هم می‌زند. بدن از پروتئینی به نام «پی_ای_آر» برای تنظیم فشار خون، تعداد ضربان قلب و همچنین تنظیم چرخهٔ خواب استفاده می‌کند. این پروتئین باعث می‌شود تا شما در هنگام نزدیک شدن به موعد خواب، احساس خواب آلودگی کنید و هر روز صبح در یک تایم مشخص از خواب بیدار شوید. هورمون‌های استرس هم بی‌تقصر نیستند، استرس ساز و کار بدن را تغییر می‌دهد و با الگوهای خودش بدن را پیش می‌برد. دلیل بیدار شدن‌های متوالی در طول شب همین استرس و گارد تدافعی بدن است، بسته به اینکه مدیرتان چقدر سخت‌گیر است یا قرار است درباره چه مطلبی سر کلاس سخنرانی کنید،

آیا ساعت بدن‌تان کوک است؟

دز این استرس و تولید هورمون کورتیزول تغییر می‌کند. بدن از غافلگیری خوشش نمی‌آید می‌خواهد نشان بدهد همیشه آماده است برای همین قبل از زنگ ساعت بیدارتان می‌کند، هرچند که بین بیدار شدن و برخاستن از رختخواب فاصله زیادی است. بدنتان به وظیفه‌اش دقیق عمل می‌کند ما را سروقت بیدار می‌کند اما در رختخواب می‌مانیم و کورمال کورمال دنبال تلفن همراهمان هستیم، شبکه‌های مجازی را چک می‌کنیم و اجازه می‌دهیم دیر شود، برای خوردن صبحانه هم که همیشه دیر می‌شود ما همه کارهایی که هورمون استرس را تشدید می‌کند انجام می‌دهیم. واقعیت این است که آرام کردن خودمان را بلد نیسیتم و برای حل شدن در حجم زیادی از استرس هر کاری که بتوانیم می‌کنیم. صبحانه می‌تواند یک مکانیسم دفاعی در برابر استرس باشد اما برای خوردن صبحانه همیشه در وقت اضافه هستیم. ما در تناقض بزرگی بین ساعت ۷ قدیم بدن و ۸ جدید خودمان گیر کرده‌ایم.

پایان پیام

کد خبر : 52352 ساعت خبر : 0:58 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52352
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات