افق‌های روشن سوادآموزی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه طبق آخرین داده‌های بین‌المللی هم‌اکنون در سطح جهان ۷۵۰ بزرگسال فاقد مهارت‌های اولیه سوادآموزی هستند، گفت: «در سال ۲۰۱۵ بیش از نیمی از بی‌سوادان بزرگسال جهان در آسیای جنوبی بوده‌اند. شهرهای آفریقا بیش از ۴ / ۱ بی‌سوادان جهان را در خود جای داده است. این بدان معناست که ۷۵ درصد از بزرگسالان بی‌سواد در سال ۲۰۱۵ در این منطقه جغرافیایی بوده‌اند.»

بی‌سوادی می‌تواند آفت قرن باشد. در دنیایی که تکنولوژی‌ها در هر ثانیه یک جهش بزرگ رو به جلو دارند، بی‌سوادی می‌تواند پایان امیدها باشد. برای محو کردن آن در کشور هم قدم‌های ارزشمندی برداشتند از ایجاد نهضت سوادآموزی تا کاهش نرخ بی‌سوادی از ۵۰ درصد اوایل انقلاب به ۱۰ درصد. طرح‌های تشویقی خانواده‌ها هم بی‌تأثیر نبوده. مهارت آموزی به سوادآموزان هم از نسخه‌های حمایتی دولتی است. آن‌ها را برای زندگی کردن در جهانی پر سرعت آماده می‌کند و اجازه می‌دهد از حس خوب مفید بودن در جامعه بهره‌مند شوند. نیم‌قرن از روز جهانی سوادآموزی گذشته‌است اما میلیونها نفر در دنیا بی‌سواد هستند.

دغدغه‌های آموزش فراتر از سن و سال و محدوده جغرافیایی‌ست، آموزش نوعی آماده کردن برای تعامل با جامعه است. کمک می‌کند که آزمون و خطا برای یافتن بهترین سبک زندگی را یاد بگیریم و پیشرفت را از جای درون خودمان شروع کنیم. شتاب دادن به نرخ رشد سواد در کشور هم برای استفاده از پتانشیل همه نیروهای در ساخت کشوری آباد است. باید روش ایجاد انگیزه مانا در سوادآموزان را بدانیم و مسیر را برای رشد آنها آماده کنیم، آن‌ها بخشی از زندگی‌شان را با یک حسرت بزرگ گذرانده‌اند حالا به‌اندازه کافی جسور هستند برای اینکه مشکلات را کنار بگذارند و خودشان را اول به خودشان و بعد به دوروبری‌ها و جامعه ثابت کنند. باید الگوها و قوانین بازدارنده در راه پیشرفت آنها را کنار بگذاریم و اجازه بدهیم از لذت علم‌آموزی بهره‌مند شوند.

پایان پیام

کد خبر : 53715 ساعت خبر : 1:52 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53715
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات