انتقاد از بازار پرندگان خلیج فارس

انتقاد از بازار پرندگان خلیج فارس

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بازار پرندگان خیلج فارس به بزرگترین مرکز قاچاق حیات وحش کشور تبدیل شده است، گفت: ماموران محیط زیست همراه با پلیس امنیت چندین بار برای پلمب غرفه‌های متخلف و اجرای دستور قضایی به این مرکز رفتند که متاسفانه هر بار افراد متخلف با ماموران درگیر شدند. شرکت ساماندهی مشاغل شهردای تهران باید دراین باره پاسخگو باشد.

نقی میرزاکریمی با بیان اینکه در سال ۸۵ با شیوع بیماری آنفولانزای پرندگان در بازار پرندگان خیابان مولوی مشکلاتی در زمینه سلامت و محیط زیست شهر ایجاد شده بود، اظهار کرد: پس از آن شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران محلی را به‌عنوان مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی با نام «بازار پرندگان خلیج فارس» احداث کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بازار پرندگان خلیج فارس با شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران است، تصریح کرد: این مرکز موافقت اولیه سازمان حفاظت محیط زیست را دارد اما هنوز وضعیت مجوز نهایی آن مشخص نیست. اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران مکاتباتی را با سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده است تا وضعیت مجوز نهایی مشخص شود. درست است که موافقت‌نامه اولیه را دارند ولی اجازه ندارند که هر پرنده‌ای را به فروش برسانند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: درحال حاضر بنا براعلام شهرداری، پرنده فروشی‌ها غرفه‌ای را از شهرداری اجاره می‌کنند و از اتحادیه گوشت و مرغ و تخم‌مرغ مجوز می‌گیرند. مسئله‌ای که وجود دارد این است که چرا پرنده‌فروشی‌ها نباید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز بگیرند.

وی با اشاره به اینکه قاچاق حیات‌وحش و پرندگان از جمله قاچاق‌های پرسود است، اظهار کرد: برای غرفه‌داران بازار خلیج فارس کلاس‌های آموزشی با حضور رییس اداره حقوقی و رییس اداره طبیعی محیط زیست استان تهران برگزار شده است و موضوعات حقوقی و مجازات‌ها، حفاظت از گونه‌های بومی و ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های خارجی آموزش داده شده است.

انتقاد از بازار پرندگان خلیج فارس

میرزاکریمی با بیان اینکه گزارش وضعیت بازار پرندگان را به سازمان حفاظت محیط زیست فرستاده‌ایم، گفت: منتظر هستیم که این سازمان دستورالعمل تایید شده‌ای را درباره این که چه گونه‌هایی قابل فروش و غیرقابل فروش در بازار خلیج فارس هستند را به ما ابلاغ کند.

وی با تاکید بر اینکه برخورد قانونی با فروشندگان گونه‌های بومی حفاظت شده و گونه‌هایی که بر اساس کنوانسیون سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض)خرید و فروش آن‌ها ممنوع است صورت می‌گیرد، اظهار کرد: بازار خلیج فارس تبدیل به معضلی زیست‌محیطی و بزرگترین مرکز قاچاق حیات‌ وحش کشور شده است.

میرزاکریمی در ادامه اظهار کرد: پیش از این برخوردهایی با متخلفان این بازار شده است البته مشکل اصلی ما در بازار پرندگان خلیج فارس فروش گونه‌های خارجی است که برابر  ماده ۷ قانون شکار و صید خرید و فروش آن‌ها ممنوع است. در این مرکز در کنار گونه‌های خارجی گونه‌های بومی مانند گربه‌سانان نیز به شکل زیرزمینی به فروش می‌رسد.

وی افزود: گشت‌ها و کنترل‌هایی را از گذشته در بازار خلیج داشتیم و درحال‌حاضر وضعیت این بازار از گذشته بهتر شده است. متاسفانه امسال چندین ماموریت در این مرکز داشتیم که منتهی به درگیری با غرفه‌داران شد. از این‌رو به دستگاه قضایی گزارش کردیم یک فرد متخلف سابقه‌دار مدیریت بازار خلیج را برعهده دارد که با ماموران یگان حفاظت وارد درگیری می‌شود.

فرمانده یگان حفاطت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در ادامه، پرونده‌ تخلفات بازار خلیج فارس به پلیس امنیت منطقه ارجاع داده شد، اظهار کرد: به دنبال آن محیط بانان و تعدادی از نیروهای پلیس امنیت برای اجرای دستور قضایی و پلمب غرفه‌های متخلف، جمع‌آوری و ضبط گونه‌ها و دستگیری متهم وارد بازار شدند که مجدد با مقاومت متخلفان منطقه روبه‌رو شدند.

وی افزود: در مرحله بعد برای اجرای دستور قضایی و جلوگیری از تخلف با ۴۰ نفر نیروی پلیس امنیت و ۱۰ نفر محیط بان به بازار خلیج فارس مراجعه کردیم که با ورود ماموران پلیس امنیت و محیط زیست به منطقه درگیری شدیدی با متخلفان رخ داد و دوباره دستور قضایی اجرا نشد. قطعا کسی که این تعداد درگیری با ماموران پلیس و مخیط زیست دارد اراذل و اوباش است و باید با وی برخورد قانونی شود.

میرزاکریمی با بیان اینکه گزارش‌های لازم برای دستگاه قضایی فرستاده شده است، گفت: ما منتظر تصمیم مقام قضایی در این مورد هستیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: زمانی که محیط بانان ما همراه ۴۰ نفر از نیروی پلیس امنیت نمی‌توانند وظیفه قانونی خود را انجام دهند نباید انتظار داشته باشیم که اداره محیط زیست به تنهایی بتواند این مشکل را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت یگان حفاظت محیط زیست حفظ گونه‌های بومی در مناطق چهارگانه و طبیعت است، اظهار کرد: تمرکز ما برای حفظ حیات وحش بیشتر بر مناطق طبیعی است، نه بازار پرندگان خلیج فارس. دلیل ورود ما به مناطقی مانند این بازار نا امن کردن بازار خرید و فروش حیات وحش است. زمانی‌ که بازار خرید و فروش ناامن شود حفاظت از گونه‌ها در مناطق طبیعی نیز آسان‌تر خواهد بودالبته باید کمبود نیرو و امکانات یگان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور را درنظر گرفت. امکانات حال حاضر پاسخگوی مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست نیست به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که یگان حفاظت به طور صد در صد از گونه‌ها حفاظت کند و مانع شکار غیرمجاز شود.

میرزاکریمی با اشاره به اینکه تنها ۱۰ درصد مساحت کشور مناطق چهارگانه است، گفت: ۹۰ درصد خاک کشور مناطق آزاد است که تحت مدیریت محیط زیست نیست و در آن مناطق حیات وحش حضور دارد. به همین دلیل به طوری کلی باید بازار خرید و فروش حیات وحش برای افراد متخلف در تهران نا من شود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران تصریح کرد: چرا شرکت ساماندهی مشاغل به افراد متخلفی که با نیروی پلیس امنیت و محیط زیست درگیر می‌شوند مجدد غرفه اجاره می‌دهد؟ متولی امر باید پاسخگو باشد و دیگر نمی‌تواند بگوید که ما با اداره و سازمان محیط زیست نهایت همکاری را داریم. نباید قاچاق فروش‌های کل شهر را یک جا جمع کنیم و بعد بگوییم که ساماندهی کردیم. این کار، ساماندهی نیست. ساماندهی یعنی گونه‌های خرید و فروش حیات وحش و پرندگان مشخص باشد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان گفت: امیدواریم دستگاه قضایی قاطعانه در این باره برخورد کند همچنین شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری در روند  مدیریت و اجاره غرفه بازار خلیج فارس تجدیدنظر کند و به افراد متخلف غرفه اجاره ندهد.

پایان پیام

کد خبر : 52242 ساعت خبر : 4:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52242
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات