ایرانیان هر روز تنبل‌تر می‌شوند

پایگاه خبری گلونی، آرشین ساکی: به گفته معاون پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت میزان مصرف سرانه کالری در ایرانیان از ۲۰۰ هزار کالری به ۳۰۰ هزار کالری رسیده است که نشان دهنده زیاده روی در مصرف غذا است. هم‌چنین در مطاله ای که روی ۳۵ هزار ایرانی انجام شده است تقریبا ۲۰ درصد ایرانیان دیابت دارند و بیش از ۹۰ درصد ایرانیان تحرک کافی ندارند.

بیش از ۹۰ درصد عدد واقعا جالبی است. قدیم می‌گفتند تنبل نرو به سایه، سایه خودش میایه. راست هم می‌گفتند ها. بالاخره بعد از گذشت زمانی سایه بر سر آدم تنبل می‌آمد.

حالا اما کلا تنبل نرو به سمت هیچ کاری شده است؛ چون با این وضعیت پیشرفت تکنولوژی و در اختیار آمدن ابزار آسایش، فراهم نمودن نیازها به راحت‌ترین شکل آن امکان‌پذیر شده است.
مثلا تنبل نرو به بانک، بانک در منزل شماست. تنبل نرو سوپر مارکت، با یک تلفن اقلام درب منزل شماست و بسیار بسیار مثال دیگر که از ما انسان‌های کم تحرک و بی‌تحرکی ساخته است.

این یک روی قضیه است. روی دیگر آن استفاده از غذاهای ناسالم است. فست‌فودهایی که متاسفانه از لحاظ سلامت در سطح بسیار پایینی هستند اما مورد توجه‌ترین مغازه‌های هر محله به شمار می‌آیند.

بی‌خودی نیست که این‌روزها هرکسی به فکر راه‌اندازی یک اغذیه فروشی است. ولو کوچک به اندازه یک متر در یک متر. فست‌فودهای اطراف خانه‌تان را با دقت بنگرید، تقریبا در هر ساعتی از شبانه‌روز مشتریان در این معازه‌ها حضور موثر دارند.

تمایل به سمت این غذاها به دلیل طعم خاص آن‌ها و شیوه‌های طبخ امری طبیعی است اما اگر در کنار استفاده مناسب از این غذاها ورزش هم در برنامه روزمره قرار داده شود آسیب این شیوه تغذیه کمتر خواهد شد. متاسفانه حتی در خانه‌ها هم خوردن و بعد استراحت کردن به امری طبیعی تبدیل شده است.

خیلی‌ها دلیل ورزش نکردن را مشغله زیاد و نداستن وقت می‌دانند اما واقعا اگر این موضوع در اولویت باشد حتی لابه‌لای تمام آن مشغله روزانه می‌توان زمان کوتاهی را حتی اگر شده چند دقیقه به ورزش اختصاص دهیم.

این شیوه غلط زندگی، تنبلی را کم‌کم به بخشی از فرهنگ ما تبدیل خواهد کرد که برای آیندگان‌مان هم خواهد ماند.

باید همین حالا جلوی این تن‌پروری‌ها و خورد و خوراک نامناسب را گرفت تا هم جامعه‌ای متشکل از افراد با سلامت جسمانی داشته‌باشیم و هم پویایی و تکاپو به یک ارزش تبدیل شود و همواره مورد توجه همگان باشد.

پایان پیام

کد خبر : 53866 ساعت خبر : 10:55 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53866
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات