اینترنت و آیکیوی جلبکی

اینترنت و آیکیوی جلبکی

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: جست‌وجوهای اینترنتی باعث کاهش آی‌کیو می‌شوند. این روزها از حافظه دیجیتال گوشی‌های تلفن همراه برای ثبت اطلاعات خود استفاده می‌کنیم. اینکه شماره آدم‌های نزدیک خود را حفظ نیستیم شاید اتفاق تازه‌ای نباشد اما این حجم از وابستگی به ابزار هوشمند می‌تواند در دراز مدت خطرساز باشد.

جست‌وجوهای اینترنتی یک مزیت عجیب دارند احساس می‌کنید که چیز تازه‌ای یاد می‌گیرید اما به‌دلیل وابستگی روانی به ابزارهای جستجوگر در واقع آن را به حافظه درازمدت خود نمی‌سپارید و این روی عملکرد ذهنی‌تان در درازمدت تأثیرگذار خواهد بود.

اینترنت و آیکیوی جلبکی

زمانی که تمرکز کاربران اینترنتی در حین مشاهده و مرور صفحات وب به طور مداوم منحرف و گسیخته می‌شود، مغز آن‌ها قادر به برقرار کردن تماس‌های عصبی قدرتمند و گسترده‌ای که به درک عمیق‌تر منجر می‌گردد، نمی‌شود. انتظار برای گرفتن تأیید از دیگران هم باعث می‌شود نتوانید خلاقیت‌های خود را با آرامش ارائه دهید و کاهش عملکردتان روی هوش اجتماعی به موزات هوش فردی‌تان هم تأثیر می‌گذارد. نورون‌های مغزی بر اثر استفاده از اینترنت به‌طور متوالی نابود می‌شوند و قادر به مخابره پیغام‌های عصبی نیستند، در واقع بخش زیادی از آنها بازنشسته می‌شوند و دیگر کارآیی سابق را به دست نمی‌آورند.

صفحات جستجوگر مجازی باعث می‌شود ولع دانستن را از دست بدهید، اسکن مغزی برای ثبت در حافظه طولانی مدت با تأخیر انجام می‌شود و موقع فرخوانی اطلاعات به هاله‌ای از آن دسترسی دارید نه به تمام آن. جست‌وجوهای اینترنتی ما را زودباور می‌کند و این یعنی به شایعات و شبه‌علم‌ها به موازات علوم کاربردی اهمیت می‌دهیم. داستان‌های عامه‌پسند پشت شایعات را باور می‌کنیم و وقت خود را صرف انتشار آنها می‌کنیم. منابع حقیقی را به راحتی تشخیص نمی‌دهیم و همین بازار رواج شایعات را پر رونق می‌کند. تجزیه و تحلیل فردی را فراموش می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم دانسته‌های ثبت شده مجازی را باور کنیم. شیوه سطحی مطالعه در اینترنت باعث ضربه زدن به بخش‌های تحلیلی مغز در مطالعات عمیق می‌شود شاید این مهم‌ترین دلیل است که اینترنت آی‌کیوی افراد را پایین می‌آورد.

پایان پیام

کد خبر : 53486 ساعت خبر : 2:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53486
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات