با این نمکی‌ها محیط زیست را شورتر نکنید!

با این نمکی‌ها محیط زیست را شورتر نکنید!

پایگاه خبری گلونی، حسین آخانی:  جناب آقای کلانتری، در مصاحبه خبری  خود با رسانه‌ها گفتند: «من خودم متخصص حیات‌وحش نیستم و خودم را صاحب‌نظر در این زمینه نمی‌دانم. تصمیم دارم ان‌شاالله آقای دکتر “نمکی” از سازمان برنامه بیایند به سازمان محیط زیست و مسئولیت محیط زیست طبیعی را قرار است به ایشان بدهم و ایشان یکی از صاحب‌نظرترین آدم‌های کشور در این زمینه است.»

در روز معارفه نیز اشاره کردند که آقای رئیس جمهور با دادن مدیریت حیات‌وحش ایشان را ارتقاء درجه دادند. طبق گفته دیروز ظاهرا آقای رئیس جمهور اشتباه کرده‌اند، چون ایشان صاحب نظر در حیات‌وحش نیستند. اما با نمک‌ترین بخش حرف ایشان این است که علیرغم بی دانشی در خصوص حیات‌وحش، تشخیص دادند که صاحب‌نظرترین متخصص حیات‌وحش کشور جناب دکتر “نمکی” است. بنده که بیش از ۳۰ سال با سازمان محیط زیست آشنا هستم، تا به حال نام جناب نمکی را به عنوان متخصص حیات‌وحش نشنیده بودم.

با این نمکی‌ها محیط زیست را شورتر نکنید!

 طبق سایت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی آقای نمکی دارای پی اچ دی ایمونولوژی و رئیس گروه ایمونولوژی معرفی شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با ایشان در گوگل اسکالر، دو کلمه Namaki و Wildlife را جستجو کردم. چند مقاله اول این جستجو در مورد ماهی بود که نامش Alburnoides namaki است. فکر کردم شاید نام این ماهی به افتخار آقای نمکی نامگذاری شده است. ولی دقت کردم دیدم که در انتهای نام فقط یک آی (i) است و طبق قوانین لاتین اگر این نام به افتخار جناب نمکی بود باید در انتها دو حرف آی داشته باشد (namakii). با مراجعه به مقاله اصلی دریافتم که علت نامگذاری این ماهی به دلیل آن بوده که بومی حوضه دریاچه نمک است.

تلاش دیگر من جستجو با نام Saeed Namaki بود. نتایج امیدوار کننده بود. کلی مقاله دیدم که در مورد مسائل مختلف پزشکی نوشته شده بود و نام آقای نمکی هم در بین نام‌های متعدد نویسندگان دیده می‌شود، در مورد هپاتیت، پانکراس، دیابت، باکتری استرپتوکوکوس و …. به چند نفر از دوستان زنگ زدم و سوال کردم که ارتباط تخصص آقای نمکی با حیات‌وحش چیست؟ بعضی دوستان گفتند که جناب آقای نمکی ظاهرا علاقه‌مند به شکار هستند.

آقای کلانتری عزیز: من در چند جلسه احیای دریاچه ارومیه با شما آشنا شدم. می‌دانید که آدم رُکی هستم (شاید کمی با شما شباهت دارم). شما زمانی که وزیر کشاورزی بودید و اتفاقا ریاست‌تان با تخصص‌تان همخوانی داشت، محصولات کشاورزی را افزایش دادید. الان خودتان با جسارت می‌گویید که اشتباه کردید. آن زمان هنوز جوان بودید و قدرت یادگیری‌تان هم زیاد بود. ولی الان اگر چه فرد با تجربه‌ای هستید، ولی خستگی در سیمای شما آشکار است. جای شما بودم، هرگز زیر بار چنین مسئولیت سنگینی نمی‌رفتم. حالا هم که قبول کردید، بیایید با همان صداقت و شهامت به جناب آقای رئیس جمهور صادقانه حرف‌هایی که در مورد آب می‌زنید، در مورد محیط زیست و معدن هم بزنید. با همان بی تدبیری‌ها جنگل‌ها را هم خوردند، معادن و مراتع و حیات‌وحش را هم نابود کردند. متاسفانه مدتی است معادن و گردشگری را بهانه اشتغال کرده‌اند. بروید ببینید در کوه شاهوار، در همان معادن آذر شهر نزدیک دریاچه ارومیه، در جزیره هرمز و تمامی یزد و کرمان و یوش و بلده چه بلایی به سر طبیعت ایران آورده‌اند. نتیجه‌اش می‌شود آش و لاش کردن ایران و پر شدن جیب اندک جماعتی “ژن خوب” و گرد و خاک‌هایی که اضافه می‌شود به گرد و خاک تالاب‌های خشک شده است.

دردناک ترین اتفاق این روزهای اخیر این است گروه دیگری یک شبه شده‌اند متخصص و کارشناس محیط زیست، کسانی که سال‌هاست با محیط زیست می‌جنگندند و تنها دغدغه‌ای که ندارند، ایران است. اگر داشتند در جوانی نمی‌رفتند آزولا وارد کنند و تمام تالاب‌های شمال را نابود کنند. حالا هم که همه جای ایران با نمک شده است، می‌خواهند با سالیکورنیای مکزیکی و آب شور دریا روغن نمکی تولید کنند و کشور را خود کفا کنند! با آب شیرین چه گلی به سر ایران زدید که حالا می خواهید با آب شور آبادانی کنید؟ با این کارشان ته مانده ذخایر ژنتیکی را هم به باد می‌دهند.

آقای کلانتری عزیز: بیایید صادقانه متخصصان محیط زیست را پذیرا باشید و بخواهید دست شما را بگیرند تا حال و روز این ویرانه از این بدتر نشود. شما دوستان خوبی دورو برتان است: آقایان شامخی، کیابی، مدبری، ضیایی، زهزاد، درویش. … جامعه محیط زیستی کشور آماده است شما را همراهی کند. اگر هم جناب نمکی دوست دارند به شما یاری رسانند، در همان برنامه و بودجه بهتر می‌توانند به این سازمان رنجور کمک کنند تا شما بدنه تخصصی سازمان را تقویت کنید. نیازی نیست با آمدنشان “نمکی” دیگر بر این شوره زار پر از گرد و خاک پاشید.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 53303 ساعت خبر : 9:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53303
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات