رئیس جمهور وزارت نیرو را محیط‌زیستی کند

رئیس جمهور وزارت نیرو را محیط‌زیستی کند

به با توجه شرایط حساس محیط زیستی کشور و این که ریاست محترم دولت تدبیر و امید در حال بررسی انتخاب گزینه وزارت نیرو می‌باشد برای جلوگیری از امنیتی شدن محیط‌زیست و تبدیل شدن این وزارت خانه به بمب ویرانگر محیط‌زیست طبیعی و انسانی چند نکته مهم مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اکنون در برهه‌ای از تاریخ قرار داریم که کشور ما با مشکلات گوناگون آب و محیط زیست مواجه است. در طی چندسال اخیر چالش‌های ناشی از توسعه سازه ای و سومدیریت منابع و مصارف آب، سرزمین بزرگ ایران را به سوی شرایط خطرناک محیط زیستی و نزاع های اجتماعی سوق داده است و بدون اغراق می‌توان گفت عملکرد چند وزارت خانه مرتبط در بوجود آمدن اوضاع کنونی نقش زیادی داشته‌اند. در این میان وزارت نیرو به مقتضای وظایف و تکالیف سهم زیادی داشته است. شرایط موجود زنگ هشداری است که اکنون انتخاب وزیر نیرو باید فارغ از لابی و نفوذهای سیاسی انجام شود. وزیری متفاوت از رویکردهای تکراری و روزمره وزرای قبلی در وزارت نیرو می تواند نقطه عطفی در این مسیر سنگلاخی پیش رو باشد.

رئیس جمهور وزارت نیرو را محیط‌زیستی کند

با توجه شرایط حساس محیط زیستی کشور و این که ریاست محترم دولت تدبیر و امید در حال بررسی انتخاب گزینه وزارت نیرو می باشد برای جلوگیری از امنیتی شدن محیط‌زیست و تبدیل شدن این وزارت خانه به بمب ویرانگر محیط زیست طبیعی و انسانی چند نکته یادآوری و تاکید می‌گردد:

– وزارت نیرو وزیری نیاز دارد که دغدغه فکری وی توسعه پایدار همه استان‌ها بر اساس طرح ملی آمایش سرزمین باشد.

– اعتقاد راسخ به پیامدهای امنیتی و محیط زیستی سومدیریت منابع انرژی به ویژه منابع آب داشته باشد.

– توجه ویژه به تامین منابع آب پایدار استان های مرزی به خصوص استان خوزستان به عنوان قطب اصلی تامین انرژی کشور و این که هرگونه خدشه در پایداری منابع آب و محیط زیست این منطقه به کلیت منافع و امنیت ملی کشور آسیب وارد می‌کند.

– داشتن دانش دیپلماسی آب و رویکرد هیدروپلیتیک (ژئوپلیتیک آب) محلی و ملی و جهانی در برنامه های راهبردی وزیر نیرو.

– باور به اشتباه بودن سیاستگذاری های منابع آب در سال های گذشته که منجر به رقابت های منفی و شدیدی بر سر غصب آب در اقصی نقاط کشور شده است به طوری که تنش های گسترده ای میان جوامع و استان های کشور ایجاد شده است.

– مبارزه با رویکرد استان گرایانه انتقال آب بین حوضه ای به عنوان راه حل کذایی کمبود آب و رعایت این نکته که انتقال آب مانند انتقال و توزیع ملی نفت نمی‌باشد.

– عدم تکرار مدیریت غیرآمایشی منابع انرژی و آب که نشان از ناآگاهی مدیران قبلی از تنگناها و پتانسیل های سرزمینی بوده است.

– اعتقاد واقعی به سند راهبردی توسعه درازمدت منابع آب کشور داشته باشد و در این مسیر رعایت شاخص های توسعه پایدار منابع آب مورد توجه جدی قرار دهد.

– سرلوحه قراردادن محیط زیست پایدار، اقتصاد پایدار و جامعه پایدار در برنامه های آتی وزارت نیرو.

– حساسیت و بحرانی بودن بخش آب وزارت نیرو ایجاب می کند وزیر از مدیران بدنه آب وزارت و از میان افرادی که رویکردی متفاوت از وزرای پیشین، سابقه عملکرد غیرسیاسی و عاری از شبهه لابی‌های منطقه‌ای انتخاب شود.

مکررا توصیه می‌شود بهترین گزینه را سمن‌های منابع آب و محیط زیست به عنوان برآیندهای رویکرد مردم کشور می توانند برای سکانداری وزارت نیرو پیشنهاد دهند.

پایان پیام

منبع: داریوش بهمئی – آبنما نیوز

 

کد خبر : 53126 ساعت خبر : 8:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53126
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات