سالمندان را تبدیل به معضل نکنید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدعلی محسنی بندپی؛ رئیس انجمن فیزیو تراپی کشور گفت: «برای جلوگیری از سونامی سالمندی در کشور سیاست‌گذاری مناسبی انجام نشده است این در حالیست که بیش از ۸ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند. این آمار در دو دهه آینده به شدت افزایش خواهد یافت و به معضلی برای سلامت کشور تبدیل می‌شود.»

سونامی سالمندی هم مانند سونامی بیکاری ما را غافلگیر می‌کند و ما همچنان ترجیح می‌دهیم تا با آن از نزدیک روبرو نشدیم از اقدامات زیربنایی طفره برویم. افزایش سن امید به زندگی تا ۷۴ سال از تغییرات اساسی در زندگی ایرانی‌ها خبر می‌دهد، ما به سمت تغییرات مثبت الگوهای درمانی گام برداشته‌ایم.

بیمه‌ها با جنجال‌های همیشگی‌شان می‌خواهند متقاعدمان کنند که برای روزهای سخت هستند اما واقعیت این است که چتر حمایتی بر سر سالمندان نصفه و نیمه باز است، آن‌ها هنوز هم در کش و قوش جنجال بیمه‌ها و بیمارستان‌ها و ارگان‌ها اولین قربانیان این دعواهای رسانه‌ای هستند. سالمندی دوران بازنگری است اما وضعیت اقتصادی باعث می‌شود هنوز هم روی کسب و کار سالمندان حساب باز کنیم. بی‌تحرکی و کاهش فعالیت بدنی و خطرات آسیب‌هایی روانی مانند افسردگی همیشه همراه سالمندان است. از استرس‌های معمول سروسامان دادن به بچه‌هایشان حتی اگر بگذریم آنها یک طبقه حساس در جامعه هستند که بیش از حد از آنها توقع داریم. مراقبت‌های سالمندی برای خیلی از آنها تعریف نشده باقی مانده، آن‌ها خودشان را آسیب‌ناپذیر می‌دانند. تنهایی سالمندان و حفظ شأن و حرمت آنها در جامعه هم باید همیشه در نظرمان باشد، آمیخته این دردهای روانی و جسمانی باعث می‌شود اولویت‌های زندگی سالمندان را بیشتر در نظر داشته‌باشیم.

تدوین سند سالمندی می‌تواند باعث کاهش میزان آسیب‌پذیری این قشر جامعه شود. با توجه به اینکه سال ۲۰۴۰ جمعیت سالمندان کشور از کودکان بیشتر خواهد بود، قطعاً این موضوع نه تنها برنامه نظام بهداشت، بلکه مجموعه از هماهنگی دستگاه‌ها را می‌طلبد دستگاه‌هایی از جمله سازمان بهزیستی، تأمین اجتماعی، شهرداری‌ها، وزرات راه و شهرسازی و مسکن باید بتوانند حمایت‌های کافی از سالمندان را داشته باشند. تدوین سند سالمندی را یک اولویت اساسی بدانیم!

پایان پیام

کد خبر : 53630 ساعت خبر : 1:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53630
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات