شهاب‌های خاموش آسمان آموزش

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رضوان حکیم‌زاده، در معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از نحوه اجرای طرح «شهاب» شناسایی و هدایت استعدادهای برتر گفت: «ما نقدهایی به این طرح داریم. عنوان طرح «شهاب» این است که بتواند استعدادهای متنوع و متفاوت دانش‌آموزان را به رسمیت بشناسد اما عملاً آموزش‌هایی که داده می‌شود و سمت و سوی طرح بیشتر به رسمیت شناختن یک نوع استعداد آن هم استعداد ریاضی و تجربی است؛ این استعدادها بیشتر از طریق تست‌ها و آزمون‌ها در مراحل بعدی اجرای طرح «شهاب» شناسایی می‌شوند.»

جامعه هم از همین استعدادها بیشتر استقبال می‌کند. مشاغل لاکچری و خاص هم در راستای تحصیل در همین رشته‌ها به‌دست می‌آیند. همه اینها نشان دهنده ضعف ما در حمایت از دانش‌آموزان مستعد در بقیه رشته‌هاست. ما آنها را درگیر رقابت‌های اساسی نمی‌کنیم. شانس استعداد درخشان بودن را از آنها می‌گیریم و بنیاد حمایت از نخبگان فقط شعار زده از آنها حمایت می‌کند. نوک پیکان هدایت تحصیلی عملاً به سمت این دو رشته است. دانش‌آموزان این رشته‌ها گاهی باید تاوان آرزوهای بر باد رفته پدران و مادران خود را بدهند. آن‌ها از شناسایی استعداد اصلی که قرار است دران زمینه تبدیل به یک کارآفرین نمونه شوند باز می‌مانند.

سونامی استقبال از رشته‌های تجربی و ریاضی بسیاری از دانش‌آموزان را با خود برده‌است. آن‌ها آینده شغلی و برچسب پرستیژ اجتماعی خود را در این رشته‌ها دنبال می‌کنند. طرح «شهاب» با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان بدون جداسازی آنها از دانش‌آموزان عادی در برخی از مدارس کشور اجرا می‌شود، اجرای این طرح از چند سال گذشته آغاز شده و به مرور تعداد مدارس تحت پوشش طرح افزایش یافته است. طرح شهاب قرار است نامحسوس ولی هدفمند د قالب آزمون و کار گروهی در ۸ حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علوم‌تجربی و فرهنگ دینی توسط معلمان آموزش‌دیده تکمیل و در قالب ارائه شرح گزارشات به مدیر مدرسه، اولیا و آموزش وپرورش و سوابق تحصیلی دانش آموز ثبت شود. طرحی که روی کاغذ قرار است خلاقیت‌ها را شناسایی کند اما هنوز هم برای از بین بردن اشکالات آن نیاز به تشکیل کارگروه‌های معتبر آموزشی است.

پایان پیام

کد خبر : 52846 ساعت خبر : 10:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52846
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات