طبیعت لرستان را دریابید

طبیعت لرستان را دریابید

پایگاه خبری گلونی، احد رستگارفرد: اقتصاد گردشگری از جمله پو‌ل‌سازترین و پررونق‌ترین اقتصادهاست. به نسبت دیگر اقتصادها با حداقل سرمایه‌گزاری در صنعت گردشگری، بازده اقتصادی سریع و بالایی به دست می‌آید. به همین دلیل گسترش گردشگری برای مناطق مستعدی که اقتصاد ضعیفی دارند بسیار پو‌‌ل‌ساز است.

سرمایه‌گذاری در اقتصاد گردشگری برای مناطق لرنشین ایران، که از جمله مستعدترین نقاط برای انواع گردشگری طبیعی، ورزشی، باستانی، فرهنگی و… هستند، راه نجات اقتصاد عقب نگه داشته شده این مناطق غنی است. گردشگری، سریع‌تر از هر نوع دیگری از اقتصاد، مردم فقرزده این مناطق را از اندک درآمدی متنعم می‌کند. به همین دلیل است که مردم این مناطق امید به رونق و گسترش گردشگری در سرزمین خود بسته‌اند تا فردا را روشنتر ببینند.

طبیعت لرستان را دریابید

اما باید مواظب بود، زیرا اقتصاد گردشگری- به ویژه از نوع طبیعت‌گردی و شکارش- اگر به درستی مدیریت نشود، به همان اندازه که سودآور و زود بازده است، آلاینده و مخرب محیط زیست هم هست. در ساده‌ترین حالتش هجوم جمعیت زیاد انسانی به مناطق طبیعی و زیست بوم‌های بکر، آلودگی صوتی، مصرف منابع آبی، لگد مال شدن گیاهان بومی، بر هم زدن بستر و حتی تغییر مسیر آبگیرها و جوی‌های کوچک، چشمه‌ها، شکستن و سوزندان شاخ و برگ درختان، غارت میوه‌های وحشی که خوراک حیوان‌های زیست‌بوم هستند، آلودگی صوتی و زباله‌ای و… را در پی دارد. علاوه بر این احداث راه‌ها، ساخت ساختمان‌های مانند هتل‌های و استراحت‌گاه‌های بین راهی و … نیز هستند که باعث تخریب مناظر و محل‌های طبیعی می‌شوند.

عوارض و عواقب طبیعی و زیست محیطیِ گردشگریِ بی مدیریت و غیر مسئولانه را می‌توان به وضوح در شمال کشور مشاهده کرد. تل‌انبار شدن حجم عظیم زباله‌های غیر بازیافتی و مصنوعی در محل‌های دفن زباله، آلودگی زباله‌ای و شیمیایی رودها و مرداب‌ها و تالاب‌ها و… تنها نمونه‌هایی از این برهم خوردن زیست بوم و آلوده شدن آن هستند.

پس تا فرصت اندکی هست، مردم و مسئولان مناطق لرنشین به فکر آخرین دارایی که می‌تواند آنها را تا مدت‌ها از فقر موجود رها کند باشند و چوب حراج بر این سرمایه غیر قابل تکرار و بی بازگشت نزنند. چون اگر طبیعت لرستان نابود بشود نه تنها نان خوردن بلکه جایی برای زیستن هم نداریم و نخواهیم داشت.

پایان پیام

کد خبر : 52057 ساعت خبر : 0:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52057
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات