فراخوان حمایت از فلامینگوهای دریاچه خشکیده بختگان

با بارندگی‌های بسیار خوب زمستان ۹۵، طبیعت دریاچه بختگان فارس، دومین دریاچه بزرگ ایران، جان تازه ای گرفت و چند ماهی پرآب شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، با آبگیری دریاچه و بازگشت حیات به آن، عرصه برای حضور دوباره انبوه پرندگان مهاجر زادآور از جمله دسته‌هاى بزرگ فلامینگوها نیز فراهم آمد. امسال پس از حدود ١٠ سال بار دیگر هزاران فلامینگو در آن لانه گزینى و تخم گذاری کردند و جوجه هایشان در بختگان به دنیا آمدند.

اما این شور حیات دیرى نپایید و به مرور و با شدت گرفتن گرمای تابستان، آب بختگان رفته رفته کمتر شد و این تالاب مملو از زندگى بار دیگر مبدل به بیابان و شوره زار گردید.

فلامینگوهای بالغ جوجه‌هایشان را رها ننمودند اما برای تامین غذای خود و جوجه‌ها با چالش جدى مواجه شدند و در بستر داغ و خشک بختگان به دام مرگ تدریجى افتادند.

اواسط مرداد در قسمت شمالی تالاب به کمک محیط بانان و اهالی منطقه، گودال‌هایی کوچک حفر شده و مقداری آب از بستر دریاچه براى فلامینگو در این گودال ها جمع شود. اما این آب بسیار گرم و درصد زیادی املاح و نمک داشت و باعث بسته شدن حفره های تنفسی و رسوب نمک در منقار و پرهاى پرندگان شد. فلامینگوها همراه با جوجه ها که تازه توان راه رفتن پیدا کرده بودند برای فرار از گرما و بی آبی و هم چنین تامین غذا، طى پیمایشى حدود ۶ کیلومتر از شمال دریاچه به حاشیه جنوبی آن روی آوردند.

در حال حاضر (اوایل شهریور) جوجه‌ها کمى توان پرواز بدست آوردند اما والدین بنا بر رفتار طبیعى دیگر مانند گذشته جوجه ها را تغذیه نمی‌کنند. در نتیجه جوجه‌ها شبانه به مزارع و باغات، استخرها و جوی‌های روستاهای حاشیه جنوبی مراجعت و روز را در میانه بستر تفتیده تالاب بختگان سپری می‌کنند.

– استخرهاى ذخیره آب کشاورزى در حاشیه تالاب بختگان اینک مورد توجه فلامینگوهاى تشنه هستند اما خود مبدل به دام مرگ براى جوجه‌هاى بسیارى شده‌اند چرا که فلامینگوها اساسا مانند مرغابى‌ها شناگر نیستند و پس از مدتى تلاش بى نتیجه براى خروج از آب عمیق، نهایتاًً غرق می‌شوند.

– آب و غذاى کافى نیز براى این تعداد جوجه‌ى در حال رشد در نهر و استخرهاى کشاورزى حاشیه تالاب موجود نیست.

– با هر جابجایى شبانه تعدادى از فلامینگوها توسط سگ‌ها و روباه‌ها از پا در مى‌آیند و یا دچار سانحه و قطع بال و شکستگى پا و گردن می‌شوند.

موارد مذکور همزمان با اینکه آمادگی و توان جوجه‌ها پایین است و قادر نیستند مسافت‌های طولانی را پرواز کنند باعث افزایش روز افزون تلفات آن‌ها در بختگان شده است.

آماری از میزان تلفات وجود ندارد اما جوجه‌هاى بى جان متعددى در گوشه و کنار بستر دریاچه قابل مشاهده هستند.

اکنون یک طرح فوری نجات برای ایجاد چند حوضچه با عمق کم و در پی آن آب و غذارسانی تنظیم شده تا بتوان میزان تلفات این پرندگان زیبا را کاهش داد.

احداث حوضچه‌ها (مشابه استخرهاى کشاورزى با پوشش کف پلاستیکى) می تواند در طی یک ماه آینده علاوه بر آب، قوت لایموتى را در اختیار جوجه فلامینگوهاى باقیمانده در تالاب قرار دهد تا میزان توانایی جوجه فلامینگوها بالا رفته و قادر شوند خود را به مقصد بعدی برسانند.

از همه علاقه‌مندان راستین طبیعت درخواست می‌شود بنا بر احساس مسئولیتى که در وجود خود نسبت به حیات وحش مظلوم و درد دیده احساس می‌کنند، فرصت را مغتنم شمرده و به هر میزان و در اسرع وقت یارى رسان ما براى انجام عملیات نجات جوجه فلامینگوها با اجراى تمهیدات ذکر شده باشند.

تمام هزینه‌هاى دریافتى بى کم و کاست صرف احداث استخرهاى کم عمق، خرید مصالح و لوله، آب رسانى، خرید پرى استارتر درجه یک جهت تغذیه دستى و هزینه‌هاى حمل و نقل خواهد شد.
هزینه مجریان این طرح نیز توسط خود افراد تقبل خواهد شد.
پیش‌بینى ما براى استمرار این عملیات حداکثر یک ماه و تا زمانى که جوجه‌ها قادر به ترک بختگان باشند، خواهند بود.

سرعت در اجراى طرح نجات بزرگترین چالش و اولویت در حال حاضر است.

بازدیدهاى میدانى و تحقیقات مفصلى نیز در مورد جانمایى حوضچه‌ها، نحوه اجرا و نوع غذاى مناسب، انجام شده که آماده ارائه به همراهان این فعالیت خواهد بود.

بانک ملت
‎شماره کارت :
۶۱۰۴-۳۳۷۸-۸۱۰۳-۷۵۰۹
‎ شماره حساب :
۴۴۸۳-۲۵۲۸-۹۵
به نام محمدعلى الله قلى

براى دیدن تصاویر و ویدئو از وضعیت جوجه فلامینگوها و اطلاعات بیشتر و گزارشات از روند اجراى فعالیت به صفحه تلگرامى @DidebanS مراجعه کنید.

از توجه و حمایت شما سپاسگزاریم.

دیده بان استهبان (رسول حاجى باقرى ۰۹۱۷۱۳۰۵۸۷۴)

نذرطبیعت (احمد بحرى ۰۹۱۹۲۵۱۲۶۵۱)

تیم نجات حیات وحش (محمدعلى الله قلى ۰۹۱۲۱۷۷۱۵۷۳)

برنامه تلویزیونى سرزمین ما (مجید غضنفرى ۰۹۱۲۱۸۷۰۶۷۷)

پایان پیام

 

کد خبر : 53097 ساعت خبر : 5:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=53097
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات